dinsdag 9 september 2014

rode pesto puree met pancetta en rucola

Ik ben nogal een puree fan, dus als ik een recept zie met puree wil ik dat uittesten.  Ook dit recept sprak mij direct aan toen ik het op de website van Dagelijke kost - Jeroen Meus vond.  Ik heb er wel de pancetta zelf als extraatje aan toegevoegd, deze staat niet in het originele recept.  In ieder geval, dit recept bewijst dat lekker én ongelooflijk gemakkelijk klaar te maken perfect samen kunnen gaan.


Maak hiervoor een puree van een 5-tal middelgrote aardappelen.  Deze kook je eerst mals, waarna je er enkel een 4 à 5 eetlepels room aan toevoegt om ze zo te pletten tot puree.  Verder hoef je niets toe te voegen daar de pesto de puree smeuïg zal maken.
Voor de pesto mix je 100 gr zongedroogde tomaten met look, 1/2 koffielepel tomatenpuree, 35 gr parmezaan, 2 teentjes knoflook, een scheutje balsamico en 25 gr pijnboompitjes tot een glad mengsel.  Voeg ook olijfolie met look en chili en een beetje room toe tot je een smeuïg mengsel bekomt (let wel op dat je het niet te lopend maakt).
De pesto meng je onder de puree, die je warm houdt.  Wanneer de puree toch nog te droog blijkt, voeg je nog wat room en olijfolie toe (ik heb hiervoor geen exacte hoeveelheden daar je dit op het moment zelf wat moet inschatten).
Bak in een anti aanbakpan zonder vetstof sneetjes pancetta tot ze mooi gekleurd zijn (ik heb in totaal een 15 sneetjes gebakken).  Laat deze uitlekken op wat keukenpapier.
Bak in dezelfde pan pijnboompitten (ongeveer 3 x een handvol) tot ze lichtjes kleuren.
Serveer de rode pesto puree met daarop sneetjes pancetta, wat rucola en leg er pijnboompitjes bij.  Besprenkel nog met wat balsamico.

En dan is het smullen !

Wat heb je dus nodig :

  • 5-tal middelgrote aardappelen
  • 4 à 5 eetlepels room, en extra voor afwerking pesto & puree
  • 100 gr zongedroogde tomaten met look
  • 1/2 koffielepel tomatenpuree
  • 35 gr parmezaan
  • 2 teentjes knoflook
  • scheutje balsamico, en extra voor afwerking
  • 25 gr pijnboompitjes
  • olijfolie met look en chili
  • 15 sneetjes pancetta
  • 3 x handvol pijnboompitten
  • rucola
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf klaarmaakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten