maandag 22 december 2014

visgehaktballetjes met kruiden en wasabimayonaise

Ik heb jullie 2 weken verwaarloosd maar ik hoop dat het mij vergeven wordt gezien de omstandigheden.  Zoals ik gisteren vertelde, kreeg ik na het zien van The Hundred Foot Journey ongelooflijk veel zin om er opnieuw in te vliegen.

De laatste 2 weken kon je bij de krant kleine kookboekjes van Pascale Naessens kopen.  Aangezien ik nogal fan ben van deze madam haar recepten, kocht ik uitzonderlijk eens de krant (en ik ga hier geen spijt van krijgen denk ik).  In totaal komen er 4 boekjes, Puur Herfst / Winter / Lente / Zomer.  De eerste 2 heb ik reeds, de rest worden kerst en nieuwjaarscadeautjes voor mezelf ;-).  Ja, er staan wat oude recepten in maar ik mis nog een aantal van haar eerste boeken dus voor mij zijn het overwegend allemaal nieuwe recepten.

In het eerste boekje, Puur Herfst, vond ik dit recept.  Super lekker en gemakkelijk te maken, een echte aanrader voor de visliefhebbers.


Snij hiervoor eerst alle ingrediënten zeer fijn : 500 gr zalmfilet, 2 sjalotten, 2 knoflookteentjes, 1 bosje koriander.  Voeg hier een scheut geroosterde sesamolie (niet té veel, je kan nog altijd toevoegen als het mengsel te droog blijkt) en sap van 1 limoen aan toe.  Kruid ook met 1/3 koffielepel gerookt paprikapoeder en wat zwarte peper.  Doe er tot slot 3 eetlepels sesamzaadjes bij.
Meng dit alles zeer goed.  Je kan dit eventueel in de blender doen maar het is zo'n kleverige massa dat dit bij mij geen goed resultaat gaf, de blender bleef erop vastzitten.  Vandaar dat ik om te beginnen alles zeer fijn heb gesneden.  Je kiest zelf natuurlijk wat je hiermee wil doen.  Door alles te snijden zit er wel nog meer structuur, meer "beet" in, ik denk dat je in de blender een platte massa krijgt.
Maak van dit mengsel een soort van platte balletjes.  Het is nogal een kleverig mengsel en balletjes ervan rollen lukte niet echt.  Ik zorgde gewoon voor plattere hoopjes van ongeveer dezelfde grootte (bij mij hadden ze een doorsnede van een centimeter of 4 denk ik).
Doe in een anti aanbakpan een flinke scheut geroosterde sesamolie en bak hierin, op een matig vuur, de balletjes gedurende een 10 à 15 minuten (tot ze mooi kleuren).  Laat ze niet veel langer bakken want dan gaan ze te droog worden.
Hierbij maak je dan wasabi mayonaise.  Ik moet nu wel bekennen dat ik niet zelf mayonaise heb gemaakt maar mij tot een pot heb gewend (af en toe mag dat eens hé).  Ik nam een 3 eetlepels mayonaise en mengde deze met iets minder dan 1/2 koffielepel wasabi pasta.  Dit is natuurlijk ook geheel naar eigen smaak.  Eet je liefst pittig, dan neem je meer wasabi, eet je liefst zachtere smaken neem je wat minder.
Ik serveerde hier ook gebakken broccoli bij omdat ik toch wel wat groenten miste.  Maar voor de rest bleek dit een zeer goed recept te zijn.  Zelfs Stefan, die normaal gezien enkel gerookte zalm lust, at met smaak.

Wat heb je dus nodig :

  • 500 gr zalmfilet
  • 2 sjalotten
  • 2 knooflookteentjes
  • 1 bosje koriander
  • geroosterde sesamolie
  • sap van 1 limoen
  • 1/3 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • zwarte peper
  • 3 eetlepels sesamzaadjes
  • mayonaise
  • wasabi pasta
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten