zondag 26 april 2015

gebakken aardappelen met bloemkool (crème) en gefrituurde norivellen



Een tijdje terug zag ik op de website van Njam een recept voor pasta met bloemkool (crème) en gefrituurde norivellen.  Ik wist direct "dit ga ik ooit eens maken" ! Het zag er zo lekker uit op foto én ik was best wel benieuwd naar die gefrituurde norivellen.  Bovendien was ik ook wel benieuwd naar de smaak.  Er worden eigenlijk zeer weinig kruiden gebruikt en ik vroeg me af of het wel genoeg smaak ging hebben.  Genoeg smaak bleek echter geen probleem te zijn, dit is subliem lekker !

Ik heb de pasta wel vervangen door gebakken aardappelen omdat we gisteren al pasta hadden gegeten.  Ooit komt dit echter nog wel eens terug op het menu te staan, maar dan met pasta.  Of als jij het eens probeert met pasta, mag je me altijd laten weten hoe het was.

BEREIDING :

Kook op voorhand al een 5-tal in kleinere stukjes gesneden aardappelen (middelmatige grootte) gaar. Laat ze wat afkoelen.
Rooster 2 eetlepels sesamzaadjes in een anti aanbakpan tot ze lichtjes kleuren.
Snij 1 kleine bloemkool in roosjes en kook deze beetgaar in wat water met een scheutje melk.
Snij 2 norivellen in kleinere stukjes en spoel ze onder koud water zodat ze zacht worden.  Dep ze dan voorzichtig droog met wat keukenpapier en frituur ze heel kort in de friteuse op maximum temperatuur.  Met heel kort bedoel ik echt maar een paar seconden, ze zijn snel knapperig.  Laat de stukjes daarna uitlekken op keukenpapier en bestrooi met fleur de sel.
Wanneer je de bloemkool beetgaar is, hou je een paar stukjes opzij.  Het merendeel doe je in een blender, samen met 150 gr gezouten roomboter, een klein scheutje olijfolie en wat fleur de sel.  Mix dit alles tot een gladde crème.
Bak de aardappelen in een anti aanbakpan in een mengeling van boter met een scheutje sesamzaad olie.  Wanneer ze mooi beginnen kleuren voeg je de bloemkoolcrème toe en meng je goed.
Voeg er dan ook de opzij gehouden stukjes bloemkool aan toe en meng voorzichtig.
Werk af met sesamzaadjes en geef er wat rucola (of waterkers) bij en de gefrituurde norivellen.

Voilà, een maaltijd om njam tegen te zeggen ;-).

Wat heb je dus nodig (2 personen) :

  • 5-tal aardappelen (middelmatige grootte)
  • 2 eetlepels sesamzaadjes
  • 1 kleine bloemkool
  • scheutje melk
  • 2 norivellen
  • fleur de sel
  • 150 gr gezouten roomboter
  • scheutje olijfolie
  • scheutje sesamzaad olie
  • rucola of waterkers

SMAKELIJK :-) !

1 opmerking:

  1. Hoi Peggy, dit recept is echt een voltreffer. Eenvoudig en heerlijk resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen