maandag 4 mei 2015

garnalencurry met tamarinde en kokosmelk


Ergens vorig jaar was ik als bezeten op zoek naar tamarindepasta.  Dit kwam regelmatig terug in recepten in de boeken van Yotam Ottolenghi en ik wilde dat dus hebben.  Gemakkelijker gezegd dan gedaan als je niet direct in een wereldstad woont, bleek al snel.  In elke supermarkt in de buurt, én zelfs in de Turkse winkel, kreeg ik verbaasde blikken bij de vraag "hebben jullie tamarindepasta ?".  Dit bleek het grote onbekende te zijn in Sint-Niklaas en omstreken.  "Bent u zeker dat het zo noemt", "is dat iets bestaand" (neen, ik vind zomaar iets uit dat eigenlijk niet bestaat en ga daar dan naar op zoek !), "is dat voor bij 't ontbijt" (eh nee, tamarindepasta, geen chocopasta hé), en ga zo maar verder.  Weken van zoeken en rare blikken gingen voorbij en ik had het al opgegeven om hier ooit tamarindepasta te vinden.  Tot plots, ergens eind november, ik wat aan het rondneuzen was bij Albert Heyn, en daar stond het ... tamarindepasta ! Nieuw in het gamma blijkbaar, en dus ook nieuw in mijn voorraadkast een half uur later.  Je zou nu denken dat ik dezelfde dag of ten laatste de dag erna een recept klaarmaakte met tamarindepasta.  Neen dus ! Typisch ik, ik zoek dan lang naar iets, ben gelukkig als ik het eindelijk vind en dan verdwijnt het naar de achtergrond.  Zo ook dus mijn eindelijk gevonden potje tamarindepasta.  December passeerde, een nieuw jaar startte, januari, februari, maart, april, het potje tamarindepasta kwam niet van zijn plaats.  Tot ik vorige week oude Libelle Lekker tijdschriften aan het uitsorteren was.  Ik kwam een recept tegen voor garnalencurry met, jawel, tamarindepasta ! En eindelijk ging dat potje open ! Nog een geluk dat het lang houdbaar was !

Tamarindepasta geeft een licht zurige toets aan een gerecht en daar hou ik wel van.  In dit gerecht is het absoluut lekker in combinatie met de kokosmelk.  Ik ga het zeker nog gebruiken, ik denk zelfs dat er deze week nog een Ottolenghi recept gaat volgen met tamarindepasta.  Maar eerst terug naar dit lekkere gerecht.  

BEREIDING (2 pers) :

Kook 125 gr basmatirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Snij 1 grote witte ajuin in niet te fijne stukjes.  Bak deze in een scheutje oosterse wokolie in de wok op halfhoog vuur gedurende een 5 minuten tot ze lichtjes kleuren.  Roer er af en toe even door.
Kruid de ajuin met 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder, 1 koffielepel kurkuma, een snuifje fleur de sel en wat peper.
Doe er dan 500 ml kokosmelk en 3, een beetje bol staande, koffielepels tamarindepasta bij.  Meng alles goed door elkaar en breng de saus aan de kook.
Ondertussen bak je in een aparte pan een 150 gr sojascheuten in wat oosterse wokolie.   Na een paar minuten voeg je ook de gekookte rijst toe, die je laat meebakken.
Doe 20 scampi's bij de saus, dek de wok af en laat ze, onder af en toe roeren, gaar worden gedurende een 5 minuten.
Hak ondertussen een handvol korianderblaadjes fijn.
Wanneer de garnalen gaar zijn, doe je de korianderblaadjes erbij, samen met de gebakken rijst en sojascheuten.

Wat heb je dus nodig :

  • 125 gr basmatirijst
  • 1 grote witte ajuin
  • oosterse wokolie
  • 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • 1 koffielepel kurkuma
  • sneufje fleur de sel
  • peper
  • 500 ml kokosmelk
  • 3 koffielepels tamarindepasta
  • 150 gr sojascheuten
  • 20 scampi's
  • handvol koriander

SMAKELIJK :-) !

5 opmerkingen:

  1. Ooh nu doe je me eraan denken, ik heb ook nog een potje (ongeopende) tamarindepasta staan! :o
    Ook na zo'n zoektocht van een jaar van het nergens te vinden en dan toch ook in de AH gevonden haha.
    Dit zou het perfecte gerechtje zijn om de tamarindepasta eens boven te halen ;) lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oef, ik ben niet de enige die zulke dingen doet ;-) !

      Verwijderen
  2. Heel herkenbaar die zoektocht naar een bepaald ingrediënt maar dit gerecht ziet er uit als een plaatje! Lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel ! Ik ben ook een gaan piepen op jouw blog en zag al direct veel lekkere dingen.

      Verwijderen