zaterdag 23 mei 2015

gegrilde paprika & tomatensoep


Ik maakte deze week een lekker gerecht waarbij ik nog een puntpaprika en een paar pruimtomaten over had.  Aangezien ik probeer om een braaf meisje te zijn dat haar restjes mooi opwerkt besloot ik om hiermee soep te maken.  Ik eet steeds meer soep en dat smaakt mij ook altijd zo goed.  Een tas soep, een paar lekkere sneetjes home-made brood en mijn lunch is top ! Bovendien krijg ik zo toch ook weer meer groenten binnen, wat ook alleen maar positief is.

Het leuke aan soep vind ik dat er zo weinig werk aan is over 't algemeen.  Vooral als je je soep mixt zoals ik altijd doe (remember, 10 food confessions).  Je snijdt wat groenten grof, water en / of melk erbij, wat extra smaakmakers of kruiden, bouillonblokjes en klaar !

Nu vraagt deze soep misschien een klein beetje extra werk, maar geloof me, oververmoeid ga je er zeker niet van geraken !

Hou je van een lekker, pittig soepje, zet dan maar al muntpaprika en pruimtomaten op je boodschappenlijstje !

BEREIDING (voor 0,5 ltr) :

Snij 3 pruimtomaten in 4 stukken, en 1 puntpaprika in reepjes.
Doe de groenten in een ovenschotel en meng met 4 eetlepels olijfolie en 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder (of minder als je het niet zo pittig wil).
Snij 5 sjalotten in stukjes en leg deze tussen de groenten, samen met 5 ongepelde teentjes knoflook en 3 laurierblaadjes.
Kruid met Italiaanse kruiden en meng alles goed door elkaar.
Zet de ovenschotel gedurende 20 à 25 minuten in een voorverwarmde oven van 175 °.
Laat de groenten lichtjes afkoelen, haal de laurierblaadjes er tussenuit, pel de teentjes knoflook en doe alles in een pot.
Voeg hier 0,5 liter warm bij en 1 groentenbouillonblokje.  Breng aan de kook zodat het bouillonblokje smelt.  Mix tenslotte de soep en kruid eventueel bij met een beetje zout en peper, naar smaak.

Wat heb je dus nodig :

  • 3 pruimtomaten
  • 1 puntpaprika
  • 4 eetlepels olijfolie
  • 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • 5 sjalotten
  • 5 teentjes knoflook
  • 3 laurierblaadjes
  • Italiaanse kruiden
  • 0,5 liter water
  • 1 groentenbouillonblokje
  • zout
  • peper

SMAKELIJK :-) !

1 opmerking: