dinsdag 5 mei 2015

lentepizza


Pizza, ik ben er verzot op ! In een ver verleden kocht ik wel eens kant-en-klare pizza's (ja, ja, ik weet het !) maar eens je zelf pizza hebt gemaakt krijg je die eerste niet meer binnen.  Het is nu wel zo dat ik mij nog altijd moet wagen aan zelf pizzadeeg maken, voorlopig koop ik nog kant-en-klaar pizzadeeg.  De reden hiervoor is voornamelijk dat deeg en ik geen goede vrienden zijn.  Bij elke poging die er al geweest is om dit zelf te maken loopt het af met een oorlog.  Ik ben daar gewoon echt niet handig in.

Deze pizza is dus ook met kant-en-klaar pizzadeeg, zoals jullie wel al zullen begrepen hebben.  Dit maakt het ook wel een zeer snel klaar te maken pizza.  Er moeten geen groenten gesneden worden, enkel een paar reepjes spek, er moet geen saus gemaakt worden, ... Ideaal dus op een weinig-zin-of-tijd-om-te-koken-dag !

Dat hij snel klaar is, wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat hij niet lekker is ! Persoonlijk is het één van mijn favoriete pizza's.  De smaak van het spek is super bij de erwtjes en tuinbonen, en de ricotta geeft een frisse toets.  Ik zou dus zeggen ... bedankt Libelle Lekker !

BEREIDING (2 pers) :

Je laat 150 gr erwtjes en 200 gr tuinbonen (beide diepvries) ontdooien.
Wanneer je aan de pizza begint, snij je eerst 8 sneetjes ontbijtspek in kleinere stukjes.
Snij ook 1 kleine witte ajuin en 3 teentjes knoflook in kleine stukjes.  Meng deze onder 150 gr ricotta en kruid met een beetje fleur de sel, peper en het sap van 1/2 citroen.
Rol het pizzadeeg uit.  Ik gebruikte deeg voor een maxi pizza, voor 2 personen.
Smeer het ricottamengsel over het pizzadeeg.  Leg er de erwtjes, tuinbonen en stukjes spek op.
Scheur een 150 à 200 gr mozzarella in stukjes en verdeel deze over de pizza.
Strooi nog wat gerookt paprikapoeder over de pizza.  Overdrijf hier niet mee, want dit is zeer pittig (max 1/2 koffielepel) !
Zet de pizza dan gedurende een 12 minuten in de oven (controleer zeker de verpakking voor tijd én graden).
Wanneer de pizza klaar is, strooi je er nog wat verse basilicum over.

Wat heb je dus nodig :

  • 150 gr erwtjes (diepvries)
  • 200 gr tuinbonen (diepvries)
  • 8 sneetjes ontbijtspek
  • 1 kleien witte ajuin
  • 3 teentjes knoflook
  • 150 gr ricotta
  • fleur de sel
  • peper
  • sap van 1/2 citroen
  • kant-en-klaar pizzadeeg (maxi voor 2 personen)
  • 150 à 200 gr mozzarella
  • gerookt paprikapoeder
  • verse basilicum 

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten