zondag 16 augustus 2015

courgette - veldsla - baharat soep


Soep is voor mij toch één van die gerechten waar ik graag mee experimenteer.  Bovendien is soep ideaal om restjes groenten weg te werken.  En aangezien ik nogal sterk ben in het (bijna) te ver laten komen van restjes groenten staat er hier regelmatig soep op het menu.  Werken met allerlei restjes groenten geeft niet altijd een goed, of blogwaardig, resultaat maar soms is het wél absoluut bingo ! Zoals bij deze soep ...

Ik had nog wat veldsla over die er al lichtjes bedenkelijk begon uit te zien en er lag nog een te veel gekochte courgette in de ijskast die ook smeekte om dringend opgegeten te worden.  Dus ik dacht, ik smijt die 2 samen in een pot, doe er wat baharat kruiden bij voor een speciale toets en maak er soep van.  Het bleek een lekkere combinatie te zijn en ik besloot ze zelfs te serveren op een avondje met vrienden.  Ook zij vonden ze lekker en dus deel ik ze nu met jullie.

Oh ja, Sandra en Filip, als jullie dit lezen, die veldsla was écht nog maar zeer lichtjes bedenkelijk hoor ;-) !


BEREIDING (voor 1 liter soep) :

Snij 1 witte ajuin grof en bak deze even in wat olijfolie.
Voeg dan 1 in schijfjes gesneden courgette toe, die je even laat meebakken.
Doe hier 150 gr veldsla bij en overgiet met 1/2 liter volle melk en 1/2 liter water, en doe er 2 groentenbouillonblokjes bij.
Kruid met 1/2 koffielepel baharat en laat een 10-tal minuutjes zachtjes koken.
Mix tenslotte de soep.

Wat heb je dus nodig :
  • 1 witte ajuin
  • 1 courgette
  • 150 gr veldsla
  • 1/2 liter volle melk
  • 1/2 liter water
  • 2 groentenbouillonblokjes
  • 1/2 koffielepel baharat 

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten