zondag 23 augustus 2015

Pure C

Ik ben absoluut niet gelovig.  God, Jezus, de hel, de hemel, ... Voor mij zijn het delen van een fictief, eeuwenoud verhaaltje.  Tot afgelopen woensdag ...

Toen bleek dat de hemel wel degelijk bestaat ! Hij bevindt zich hier op aarde, aan de Nederlandse kust, in Cadzand en hij heet "Pure C" ! Rijstpap met gouden lepeltjes serveren ze er niet, maar wel absoluut goddelijk lekkere gerechten !

Wanneer één van ons beiden jarig is, gaan Stefan en ik telkens uit eten.  We kiezen dan regelmatig al eens voor een sterrenrestaurant omdat we vinden dat een verjaardag goed moet gevierd worden.  Tenslotte wil een verjaardag eigenlijk zeggen dat je het geluk hebt gehad om alweer een jaartje langer te mogen rondlopen op onze eigenlijk toch wel mooie planeet !

Afgelopen woensdag was het weer zover voor Stefan, er kwam een jaartje bij.  En dat vierden we dus bij Pure C, het restaurant van Syrco Bakker en Sergio Herman.  Ik heb grote bewondering voor beide mannen, voor wat zij presteren, voor hun passie voor koken, voor hun productkennis, ...

Maanden was ik al aan het aftellen naar 19 augustus, dé dag.  De Facebookpagina van Pure C werd op de voet gevolgd, bij elke foto van een gerecht begon ik al lichtjes te kwijlen, elke recensie werd met aandacht gelezen, ...  De "goesting" werd alleen maar groter en groter.

En nu, terwijl ik dit schrijf, 4 dagen na dé dag is die "goesting" er nog,  maar nu is het er eentje om zo snel mogelijk terug te keren !

Want wat een belevenis, wat een memorabele ervaring !

Van zodra je Pure C binnenstapt, stap je in een andere wereld.  Het contrast met het verouderde Strandhotel kan niet groter zijn.  Pure C heeft een licht, fris, wit interieur, dat toch warm aanvoelt door het gebruik van hout, planten, een heleboel kaarsen en de prachtige lichtinval door de vele ramen.  Het zicht op het strand en de zee is fantastisch.  Een instant vakantiegevoel overvalt je ...




Het onthaal is zeer vriendelijk en vlot.  Hier geen stijf gedoe, je voelt je direct op je gemak.  De obers lopen hip gekleed rond, op toffe sneakers.  Op de achtergrond weerklinkt duidelijk muziek, luider dan normaal in een restaurant.  Maar het stoort niet, integendeel zelfs.  De muziek maakt het af, is de kers op de taart voor de loungy sfeer.

En dan kan de verwennerij beginnen.  Want verwennerij, dat is het zeker en vast.  Pure en absolute verwennerij waar je happy van wordt !

De hapjes zetten al direct de toon :


wortel, foie gras, kamille


ansjovis, champignon, blauwe kaas


kwark, tarwegras, selder


Oosterschelde paling, brioche, salie


broodje Pure C

Het leuke aan dit laatste hapje is dat men dit aan tafel komt bereiden.  Het is gewoon super om die mannen aan het werk te zien.  En dan maken ze nog maar een simpel broodje klaar ! Ik zou het echt top vinden om zo eens een dagje de hele keuken aan het werk te zien, ik zou me geen seconde vervelen denk ik.



Ondertussen krijgen we ook onze huisaperitief geserveerd, een granité van huacatay (een kruid uit Peru) met bourbon en campari, zeste van appelsien en cacao (als ik het goed onthouden heb).  Het lekkerste aperitief dat ik al ooit gedronken heb ! 



Na helemaal "in the mood for good food" te zijn gebracht door de hapjes, kan het echte werk beginnen ! 

Maar liefst 7 gangen volgen elkaar vlotjes op, met net genoeg tijd er tussen.  Eén voor één zijn het gerechten om duimen en vingers bij af te likken, bij elk gerecht word ik ietsje meer jaloers dat ik zo niet kan, en nooit zal kunnen, koken.  Wat moet het fantastisch zijn om mensen zulke heerlijke, prachtige gerechten te kunnen voorschotelen, om zulke gerechten te kunnen bedenken, creëren.  De smaken, de structuren zijn super, de presentatie zo mooi dat het eigenlijk bijna zonde is om eraan te beginnen.  


mossel, maïs, limoen, ketjap, lavendel


waarbij aan tafel een beetje zeste van limoen over het gerecht wordt geraspt (die geur van limoen !!!)


Zeebrugse garnalen, pompoen, spitskool, waterkers


inktvis, tête pressée, poudre d'or, amandel, prei


garden treasures

dit is een vegetarisch gerecht waarbij op tafel een boeketje wordt gezet
 met daarin een "handleiding" bij de gerechten
 om te bepalen wat welk gerecht is 



(zeer leuk gedaan want zo let je nog meer op wat je eet, 
op de smaken in je mond)



dorade, tomaat, olijf, jus van strandkrabben
(beide bordjes komen samen)


rabarber, schapenyoghurt, viool, kardemom (dessert 1)


memory of happiness (dessert 2)
een dessert met oa avocado en koffiecrumble, 
gebaseerd op een dessert dat de grootmoeder van Syrco graag maakte

Ik at alles, maar dan ook écht alles op, zelfs de mosselen die ik normaal gezien niet lust.  Maar hier waren ze zo lekker klaargemaakt, en zagen ze er ook zo smakelijk uit dat ze zonder aarzelen richting mijn mond gingen ! 

Wat ik ook zeer goed vond was het feit dat je de aangepaste wijnen ook in verschillende formaten kan bestellen.  Je kan gaan voor de Nederlandse versie (telkens een kwart glas), de Belgische versie (telkens een half glas) of all the way.  Ik koos voor de Nederlandse versie, goed wetende dat het anders niet goed zou komen (een mens leert uit fouten uit het verleden, niet waar), de jarige ging er 100 % voor.  Alle wijnen waren zeer lekker, bij momenten zelfs zo lekker dat ik een beetje spijt had van mijn keuze ;-).

Om af te sluiten bestelden we beide nog een lekkere thee, waarbij we ook nog een paar snoepertjes kregen.  En wat voor snoepertjes ! Een eclair zoals ik nog nooit eerder had gegeten, zalige macarons, bolussen, ... 


Hierna dacht ik "nu kan er écht niets meer bij" maar toch ...

Ik had bij de reservatie vermeld dat het Stefan zijn verjaardag was, dus kreeg hij ook nog een heuse verjaardagstaart mét kaarsjes om uit te blazen !


Godzijdank bleek dit geen echte taart te zijn (dan hadden ze me naar mijn bed moeten rollen ;-)) maar een stolp waaronder nog een mini citroentaartje zat.  Mini in formaat, maar maxi in smaak ! 


En alsof het was afgesproken begon men op dat moment vuurwerk af te schieten in Knokke, waar we een mooi zicht op hadden.  Tja, ik had even met burgemeester Lippens gebeld om wat vuurwerk af te schieten, had hij er toch wel een heel vuurwerkfestival van gemaakt zeker ;-).

Zeggen dat het een topavond was is eigenlijk nog veel te zacht uitgedrukt.  Dit was een avond waar we nog lang van zullen nagenieten.  Het super lekkere eten, de toffe omgeving, de prachtige zonsondergang tijdens het eten, ...


Dus ...

Pure C is verwennerij van begin tot einde ...
Pure C is een prikkeling van je smaakpapillen ...
Pure C is ontspannen, genieten, relaxen ...
Pure C is een ervaring om nooit meer te vergeten ...
Pure C is TOP !

4 opmerkingen:

  1. Dat leest wel heel erg lekker!
    Mocht je er gewoon foto's maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, niemand die protesteerde. Ik zorg wel altijd dat ik geen flits gebruik, dan heeft niemand er last van. Ik was ook zeker niet de enige die zat te fotograferen. Het is dan ook allemaal zo mooi hé ! Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik niet mocht fotograferen.

      Verwijderen
  2. Super verslag en dat was blijkbaar écht genieten hé.
    Dat van de aangepaste wijnen wist ik niet, damn... had ik dat geweten ;-) Dus... ik zal nog eens terug moeten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja, natuurlijk moet je dan nog eens terug ;-) ! Als dat al geen grondige reden is ...
      Genieten is nog zacht uitgedrukt ;-)

      Verwijderen