zaterdag 12 september 2015

linzen, gebakken kikkererwten en gebakken bloemkool met chermoula


Een kommetje comfort food, ik had het zooooo nodig ! De afgelopen dagen was het afzien, afzien door een verkrampte spier in mijn rug.  Een verkrampte spier die mij me ongeveer 100 jaar oud deed voelen, die voor een continu stekende pijn in mijn rug zorgde.  Vrijdag was het zelfs zo erg dat ik 's morgens volledig geblokkeerd wakker werd ! Ik lag precies vastgebonden in mijn bed, ik kon me bijna niet bewegen.  Een zeer raar gevoel en ook ietwat lastig als er op die moment anders niemand thuis is.  Behalve een kat, maar die zat erbij en keek ernaar, met zo'n blik van "wat is ze nu weer aan 't forceren" ;-).  Tja, mijn stuntelige, harkerige pogingen om recht te geraken waren waarschijnlijk wel grappig om zien.

Na al eens een paar keer goed onder handen te zijn genomen (en dat deed géén deugd) en versierd te zijn geweest met wat stukken rode tape op mijn rug gaat het vandaag goed.  Ik loop terug rechtop op een normaal tempo, het schuifelende oude vrouwtje is weg en de pijn zit zo ergens op de achtergrond te zeuren.

Toch had ik vandaag behoefte aan comfort food.  Comfort food staat voor velen gelijk aan iets ongezond, iets vettig.  Maar het kan ook anders.  Comfort food kan gezond zijn, dat bewijst dit kommetje wel.

Het is een mengelmoes van 2 recepten.  Ik heb mij gebaseerd op het recept voor bloemkool, kikkererwten en linzen met mosterddressing.  Ik liet de mosterddressing weg en koos in de plaats voor chermoula (uit The Green Kitchen Travels).  Chermoula is een Marokkaanse marinade, super lekker bij bloemkool.  En zo ontstond een heerlijk, gezond en vegetarisch gerecht dat toch nog aanvoelde als comfort food.


BEREIDING (voor 2 pers;) :

Begin met de marinade te maken.  Plet 3 teentjes knoflook en snij ze dan zeer fijn.  Doe ze in een kom samen met 3 afgestreken koffielepels komijn, 2 afgestreken koffielepels koriander, een flink mespunt gerookt paprikapoeder, een paar cm verse geraspte gember, een snufje saffraandraadjes, het sap van 1 limoen (of citroen), 1/2 koffielepel fleur de sel en 3 eetlepels olijfolie.  Meng dit alles goed door elkaar.
Snij 1 bloemkool in kleine roosjes en doe deze bij de marinade.  Meng alles goed zodat de marinade aan alle bloemkoolroosjes komt.  Laat dit zo een uurtje staan en meng af en toe terug even goed door elkaar.
Kook ondertussen 150 gr groene linzen volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Bak 1 blik - 400 gr kikkererwten in olijfolie en kruid met wat komijn.  Bak ze gedurende 5 à 10 minuten tot ze lichtjes kleuren.  
Haal de kikkererwten uit de pan, doe er terug een flinke scheut olijfolie in en bak hierin de gemarineerde bloemkoolroosjes.  Dit zal je in 2 keer moeten doen, anders ligt er teveel in 1 keer in de pan.   
Bak de bloemkoolroosjes tot ze lichtjes kleuren en voeg dan de kikkererwten en linzen toe.  Meng alles goed door elkaar en laat nog even verwarmen.
Als je merkt dat het gerecht nu iets te droog is geworden doe je er nog een scheutje olijfolie, of een beetje volle room bij.
Om af te werken doe je er een beetje verse bieslook bij.

En zo krijg je een lekker kommetje gezond, vegetarisch comfort food.

Wat heb je dus nodig :
  • 3 teentjes knoflook
  • 3 koffielepels komijn en extra
  • 2 koffielepels koriander
  • mespunt gerookt paprikapoeder
  • paar cm verse gember
  • snufje saffraandraadjes
  • sap van 1 limoen
  • 1/2 koffielepel fleur de sel
  • 3 eetlepels olijfolie en extra voor het bakken / de afwerking
  • 1 bloemkool
  • 150 gr groene linzen
  • 1 blik - 400 gr kikkererwten
  • verse bieslook
  • eventueel wat volle room

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten