zondag 4 oktober 2015

linguine met gehakt, prei en gember - kurkuma roomsaus


Ik ga jullie iets bekennen maar sssst niet doorvertellen ... ik mis mijn leven als huisvrouw wel eens !

De overvloed aan tijd om te koken en te bakken, om te experimenteren in de keuken, om te zitten neuzen in kookboeken en op blogs om ideetjes op te doen, super zalig gewoon.  Ik kon me daar echt uren in verliezen.  Stefan op een weekdag, na zijn werkdag, verrassen met een bijzondere maaltijd, waar wat meer werk in was gekropen, ik vond het gewoon fantastisch.  En hij ook wel denk ik ...

Nu ik terug aan het werk ben, kan dat helaas niet meer.  Of toch niet meer tijdens de week, in ieder geval.  Tijdens de week moet het snel gaan, is er geen tijd om uren te staan koken.  Er zijn hier dus de laatste weken al heel wat snelle recepten de revue gepasseerd.  Ik weet het, jullie hebben daar nog niet veel van gezien, maar ik beloof om mijn best te doen om daar verbetering in te brengen.  Om te beginnen heb ik vanaf nu 2 weken vakantie, wat dus meer tijd betekent voor mijn blog, tijd om wat bij te werken.

Dit is al één van die snelle recepten.  Inspiratie hiervoor kreeg ik in Libelle Lekker van september, de gember - kurkuma roomsaus is een eigen toets.  En eigenlijk wel een zeer lekkere eigen toets, al zeg ik het zelf ;-).  Als de pan niet meer zo warm was geweest nadat de laatste sliert linguine was verdwenen ik had ze uitgelikt ;-) ! Plus, binnen het half uur stond dit gerecht op tafel.  Wat kan een mens nog meer wensen na een werkdag ?    


BEREIDING (voor 2 pers) :

Bak een 300 à 350 gr gehakt rul in een klontje roomboter.
Ondertussen snij je 2 à 3 preistengels (afhankelijk van de dikte) fijn.  Deze voeg je toe aan het gehakt en laat je op een zacht vuur verder bakken gedurende 15 minuten.  Roer alles regelmatig even om.
Kook 300 gr linguine volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Wanneer het gehakt - prei mengsel klaar is, zet je het vuur een beetje hoger en voeg je 500 ml volle room toe, samen met een paar cm verse geraspte gember en 2 goed bol staande koffielepels kurkuma. Kruid ook nog wat bij met zwarte peper.
Laat dit enkele minuten koken.
Giet ondertussen de pasta af en doe hier een beetje olijfolie bij.  Meng hem dan onder het prei - gehakt mengsel.
Doe er nog wat geraspte kaas op en ... gaan ;-) !

Wat heb je dus nodig :
  • 300 à 350 gr gehakt
  • roomboter
  • 2 à 3 preistengels
  • 300 gr linguine
  • 500 ml volle room
  • verse gember
  • 2 bol staande koffielepels kurkuma
  • zwarte peper
  • olijfolie
  • geraspte kaas

SMAKELIJK :-) !

4 opmerkingen:

  1. Het ziet er weer super lekker uit! Zou ik het ook met vegetarisch gehakt kunnen bereiden denk je?
    En hoe gaat het op je nieuwe werk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog nooit vegetarisch gehakt in een recept gebruikt, dus ik moet het antwoord schuldig blijven. Maar als dat enigszins op echt gehakt lijkt, vermoed ik van wel. Laat het zeker weten als je het probeert hé ?
      En dat werk, tja, het stressen, het opgejaagd worden, een goed gevoel geeft dat toch niet echt. Maar ja, mijn spaarrekening laat rentenieren nog niet direct toe ;-).

      Verwijderen
  2. Ik kan me zo goed voorstellen dat je het mist!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ben ik blij met je reactie ! Veel mensen waar ik het tegen vertel bekijken me dan zo raar, en snappen niet dat ik zonder een stress job zou kunnen. Meestal zeggen ze dan nog zoiets van "en hoe vul je je dag dan ?". Ja, hallo, er zijn zoveel leuke dingen te doen, ik zou me niet vervelen !

      Verwijderen