zaterdag 17 oktober 2015

penne met courgette en peterseliewortel, met tomaten - gorgonzola saus


Op Facebook volg ik een aantal organisaties die strijden voor dierenrechten, zoals GAIA, PETA en dergelijke.  De laatste tijd zie ik daar steeds meer gruwelverhalen passeren over dierenleed in de voedingsindustrie.  Veel van de foto's en filmpjes die ze laten zien kan ik met moeite, of zelfs totaal niet, bekijken, de uitleg erbij is meestal al erg genoeg.  Bij momenten ben ik echt gewoon beschaamd om mens te zijn, om tot een ras te behoren dat andere levende wezens zoveel pijn en lijden kan bezorgen ! En ja, ik weet het, ik ben (nog geen) vegetariër, dus ik help ergens ook mee om dit in stand te houden.  Ik begin dit echter steeds erger te vinden, dus ik probeer meer en meer vegetarisch te eten.    Een druppel op een hete plaat misschien, maar als iedereen eens wat meer vegetarische dagen zou inlassen zou die druppel wel eens een plas kunnen worden, niet ?

Voortaan ga ik ook proberen om, wanneer ik een lekker recept zie met vlees of vis, om er zoveel mogelijk een eigen vegetarische versie van te maken.  Zoals met dit recept dus, dat ik zag op Caroline's Blog.  Zij maakt het met gehakt, ik heb dit vervangen door courgette en peterseliewortel.  Ik vind dit een zeer lekker pasta gerecht, de saus krijgt een heerlijk romige textuur door de gorgonzola die je erin laat smelten, de groenten geven wat "beet".

Peterseliewortel is één van de vergeten groenten.  Zonde eigenlijk want ik vind het best wel lekker.  Deze groente lijkt op pastinaak qua uiterlijk maar is niet zo zoet van smaak en iets pittiger vind ik persoonlijk.  Het is lekker in puree, in soep, ...  De komende maanden is volop het seizoen voor peterseliewortel, dus ik vermoed dat er nog wel wat recepten gaan volgen met deze groente.


BEREIDING (voor 2 pers) :

Eerst snij je 1 courgette en 2 niet te kleine peterseliewortelen in blokjes.  Bak deze een 5 à 10 minuten in wat olijfolie op een middelmatig vuur.  Haal de blokjes dan uit de pan.
Giet opnieuw wat olijfolie in dezelfde pan en voeg 1 fijn gesneden witte ajuin toe.  Laat deze even bakken en doe er dan 1 blikje tomatenpuree (70 gr) bij.  Roer alles goed door elkaar en bak nog 1 minuut.
Ondertussen mix je de inhoud van 1 blik gepelde tomaten (400 gr) met look fijn.  Dit hoeft niet, maar ik hou niet van de stukjes tomaat in mijn saus.
Voeg de gemixte gepelde tomaten toe , zet het vuur lager en een deksel op de pan en laat zo'n 5 minuten zachtjes pruttelen.
Voeg dan de blokjes courgette en peterseliewortel toe, kruid met zwarte peper en laat nog zo'n 10 minuten pruttelen.
Ondertussen kook je 250 gr penne 1 minuut korter dan de aanwijzing op de verpakking.  De penne zal nog lichtjes verder garen in de warme saus, vandaar die 1 minuut korter (geleerd van Jeroen Meus).
Tenslotte voeg je 150 gr gorgonzola toe aan de saus.  Roer de kaas goed door de saus en laat smelten.
Snij ook een handvol platte peterselie fijn.
Doe de pasta bij de saus, meng goed en strooi er wat platte peterselie en parmezaanschilfers over bij het serveren.

Wat heb je dus nodig :

  • 1 courgette
  • 2 peterseliewortelen
  • olijfolie
  • 1 witte ajuin
  • 1 blikje - 70 gr tomatenpuree
  • 1 blik - 400 gr gepelde tomaten met look
  • zwarte peper
  • 250 gr penne
  • 150 gr gorgonzola
  • handvol platte peterselie
  • parmezaanschilfers

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten