woensdag 11 november 2015

quinoa - kikkererwtenburger


Zo'n dagje vakantie midden in de week, ik geniet er volop van ! Eerst 2 dagen werken, dan een dagje thuis en dan terug 2 dagen werken, ik vind het de ideale week ! Ik ben vandaag niet buiten geweest, ik heb gewoon thuis wat rondgelummeld, een beetje gelezen, wat muziek geluisterd, filmpje gekeken, met ons Frisky gespeeld (en krabletsel opgelopen), ...

Ik had me natuurlijk ook eens volledig kunnen laten gaan in de keuken maar daar had ik niet echt zin in.  Ik wilde iets maken dat snel klaar is, dat niet teveel voorbereiding vergt.  In zo'n geval weet ik dat ik nooit verkeerd doe met eens te gaan neuzen in één van mijn Donna Hay kookboeken.  Dit lekkere recept komt uit "Fresh & Light", alweer een prachtig boek boordevol heerlijke, gezonde recepten.


BEREIDING (voor 2 pers) :

Kook eerst 100 gr witte quinoa in 250 ml groentenbouillon volgens de aanwijzingen qua tijd op de verpakking.  Laat dit een beetje afkoelen.
Ondertussen mix je 400 gr - 1 blik kikkererwten kort fijner.  Het geeft niet als er een paar stukjes overblijven.  Doe dit samen met 1 losgeklopt ei, de gekookte quinoa, een klein handvol fijn gesneden korianderblaadjes, 2 koffielepels komijnpoeder, 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder en peper in een kom.  Meng alles met je handen goed door elkaar.  Voeg er ook een beetje paneermeel aan toe en meng terug goed.  Ik heb de hoeveelheid paneermeel niet afgewogen, doe gewoon steeds kleine hoeveelheden bij het mengsel tot het niet meer uit elkaar valt en redelijk stevig is.  Je moet er 4 burgers mee kunnen vormen, die niet uit elkaar vallen.
Bestrijk elke burger met wat zonnebloemolie en bak ze gedurende een 5 minuten (of tot ze mooi kleuren) aan elke kant in een anti aanbakpan op een niet te hoog vuur.
Ondertussen bak je ook 2 pitabroodjes in de grillpan gedurende een paar minuten.
Leg een pitabroodje op een bord, smeer dit in met een laagje tofoemayonaise, leg daar een paar blaadjes veldsla en een burger op en werk af met een beetje tofoemayonaise met limoen en koriander (recept).

Wat heb je dus nodig :

  • 100 gr witte quinoa
  • 250 ml groentenbouillon
  • 400 gr - 1 blik kikkererwten
  • 1 ei
  • handvol korianderblaadjes
  • 2 koffielepels komijnpoeder
  • 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • peper
  • paneermeel
  • zonnebloemolie
  • 2 pitabroodjes
  • tofoemayonaise

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten