maandag 28 december 2015

knolselderpuree met gegrilde witte pens en crumble van zwarte pens


Pensen, of beulingen zoals ze hier zeggen, ik had er een hekel aan.  Ik maakte dat nooit klaar, buiten eens een uitzonderlijke keer jaren geleden om Stefan een plezier te doen.  Ik zie het nog zo voor mij, die uit elkaar gespatte pensen in mijn pan, het onappetijtelijke zicht dat deze opleverden.  Neen, pensen, dat was niets voor mij.  Ze werden dus al jaren van mijn menu geweerd.  Tot we een tijdje terug op restaurant eens een paar schijfjes gebakken witte pens bij een gerecht kregen en ik die eigenlijk best wel lekker vond.

Omdat de liefde van de man door de maag gaat, en Stefan dit dus wel graag eet, besloot ik een paar weken geleden om mij toch eens aan een gerecht met pensen te wagen.  Om uiteengespatte drama's zoals jaren geleden te vermijden, ging ik op zoek naar recepten.  Ik keek oa bij Hap en Tap omdat ik weet dat zij van iets eenvoudig iets lekker kan maken.  En ik had prijs ! Op deze blog vond ik de crumble van zwarte pens, daar gecombineerd met een soep van knolselder.  Ik besloot om er puree van knolselder bij te geven, en ook nog wat witte pensen aan toe te voegen om zo een volledige maaltijd te bekomen.  De combinatie bleek een topper ! Knolselder en pensen zijn voor elkaar gemaakt, het is een super combinatie.  De crumble van zwarte pens is zo eenvoudig te maken maar geeft wel een speciaal resultaat.  Zelfs "pens-haters", zoals ik er eentje was, zullen dit lusten.  Zeker als ze, net als ik, de pensen gaan kopen bij een goede beenhouwer.  Dit lijkt misschien een detail maar geloof me, als je niet echt verzot bent op pensen maar dit toch eens wil proberen, haal ze dan zeker bij een goede beenhouwer.  Het verschil in smaak en kwaliteit is groot !

Ondertussen heb ik vandaag dit gerecht voor de tweede keer gemaakt, slechts enkele weken na de eerste keer.  Hoe een mens kan veranderen hé ?



BEREIDING (voor 2 pers) :

Voor de knolselderpuree snij je ongeveer 600 gr knolselder in kleine blokjes.  Doe deze in een grote kom, samen met 2 grote, ook in blokjes gesneden aardappelen.  Kook ze samen gaar gedurende ongeveer 15 minuten.
Ondertussen haal je van 1 zwarte pens het velletje en snij je hem in schijfjes.  Leg deze in een anti aanbakpan en bak ze even kort langs beide kanten in een beetje zonnebloemolie.  Begin de schijfjes dan kapot te stampen en voeg er een dik handvol panko aan toe.  Meng alles goed en bak dit op een lager vuur gedurende een paar minuten tot je een soort van crumble bekomt.  Roer er regelmatig even door.  Je moet dus in feite de zwarte pens lichtjes uitgedroogd bakken.
Snij ook 2 witte pensen in iets dikkere schijfjes en bak deze in een hete grillpan zonder vetstof gedurende een paar minuten.
Ondertussen zijn de aardappelen en knolselder zacht.  Doe er 1 afgestreken eetlepel komijn, 2 koffielepels Dijon mosterd en een scheutje room bij.  Plet de knolselder en aardappelen tot puree.  Voeg desnoods nog wat room toe als de puree niet smeuïg genoeg blijkt.

Wat heb je dus nodig :

  • 600 gr knolselder
  • 2 grote aardappelen
  • 1 zwarte pens
  • 2 witte pensen
  • zonnebloemolie
  • handvol panko
  • 1 eetlepel komijn
  • 2 koffielepels Dijon mosterd
  • scheutje room

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten