woensdag 25 mei 2016

orzotto met snijbonen


Weten jullie wat ? Ik was fier op mezelf vandaag ! Fier dat ik met de fiets naar het werk ben gereden, 15 km heen, 15 km terug.

En voor degenen die vinden dat dat niets voorstelt omdat ik een elektrische fiets heb ... voor de zoveelste keer, je moet nog altijd trappen ! Ik snap echt niet waarom zoveel mensen denken dat een elektrische fiets voor jou rijdt, dat je enkel je achterste op dat zadel moet zetten en dat die fiets dan verder wel alles zal doen.  Hallo, dat is geen brommer hé ! Als ik stop met trappen, valt die fiets even goed stil / omver hoor.  Een elektrische fiets helpt je.  Hij maakt het fietsen allemaal wat minder zwaar voor bijvoorbeeld mensen zoals ik wiens knietjes niet meer zo vlot meewillen maar die toch nog willen fietsen op een aangename manier zonder pijn, die nog willen vooruit geraken aan een niet-slakkentempo.

Het is mij zelfs zo goed bevallen dat ik morgen terug met de fiets naar 't werk ga rijden, samen met een collega.  Dat is toch net iets gezelliger dan alleen te moeten rijden.  Nu kunnen we onderweg wat kletsen en voor we 't weten zit onze fietsrit erop.

Eigenlijk zou ik dat echt altijd moeten doen, van zodra het enigzins deftig, droog weer is.  Ik ben dan misschien wel dubbel zoveel tijd kwijt aan mijn verplaatsing maar het doet zo'n deugd.  's Morgens kom ik tenminste écht wakker toe op het werk, en 's avonds is het zo even het hoofd leegmaken en genieten van de frisse lucht na een ganse dag achter een bureau binnen te hebben gezeten.  Alhoewel frisse lucht natuurlijk relatief is in een havengebied ... Maar toch ...

Bovendien kan mijn lijfje die beweging ook wel zéér goed gebruiken.  Het zou misschien wel kunnen helpen om eindelijk die 8 eens van de weegschaal weg te krijgen, die 8 die daar altijd zo mooi vooraan staat te blinken.

Zoals gezegd ben ik al fietsend natuurlijk meer tijd kwijt aan mijn verplaatsing.  En dan is het zeer belangrijk om een gerecht gepland te hebben dat weinig tijd vergt om klaar te maken.  Een gerecht zoals deze orzotto met snijbonen.  Euh, orzotto ?? Tja, een soort van risotto maar dan met orzopasta, of Griekse pasta.  Ik heb die naam niet uitgevonden hoor, dat komt uit het laatste Delicious magazine.  Dit staat weer boordevol lekkere recepten en prachtige foto's.  Deze orzotto (de naam alleen al) viel mij direct op.  Ik ben immers verzot op risotto dus dit wilde ik zeker ook eens proberen.  Het originele recept is wel met tuinbonen en pancetta maar die tuinbonen, tja, dat zijn de spreekwoordelijke naalden in een hooiberg bij de supermarkt in het dorp waar ik woon.  Meestal heb ik er wel liggen in de diepvries maar dat was nu ook niet het geval.  Het kwam er met andere woorden op neer om zelf een beetje creatief te zijn met wat wel voorhanden was.  Snijbonen dus.  Ik liet ook de pancetta weg en maakte er een vegetarisch gerecht van.  Een lekker vegetarisch gerecht  waar je van zou kunnen blijven eten.  Ik denk dat, als ik een dubbele portie zou gemaakt hebben, het dan nog allemaal zou zijn opgegeten.

En dan maar klagen dat die 8 niet van die weegschaal weg te krijgen is ;-) !


BEREIDING (voor 2 pers) :

Snij 400 gr snijbonen in dunne, schuine stukjes.  Snij ook 1 witte ajuin en 3 teentjes knoflook fijn.
Maak 0,5 ltr groentenbouillon die je tegen de kook aan houdt.
Blancheer de snijbonen een 3 minuten in gezouten kokend water.  Giet ze af en spoel ze onder koud water.  Zet ze even opzij.
Begin dan aan de orzotto.  Bak de ajuin in een klontje roomboter gedurende een paar minuten op niet te hoog vuur.  Roer regelmatig en zorg dat de ajuin niet verbrandt.
Voeg dan de knoflook toe, meng en laat nog ongeveer een minuut bakken.
Doe er 200 gr orzo / Griekse pasta  en 2 koffielepels graantjesmosterd bij en meng.  Laat dit ongeveer een minuut bakken.
Giet er een 150 ml witte wijn bij en laat deze verdampen.
Begin dan met de groentenbouillon toe te voegen.  Gier er niet alles in 1 keer bij, doe dit in porties.  Roer zeer regelmatig en voeg bouillon toe van zodra de vorige bijna is opgenomen door de pasta.  Kook de pasta zo in 12 minuten gaar.
Op het einde voeg je het sap van 1/2 citroen toe en kruid je met wat peper en een beetje fleur de sel.  Rasp er ook parmezaan bij naar smaak.  Ik weeg dit niet af maar ik schat dat ik toch zo'n 50 à 75 gr parmezaan heb gebruikt.
Meng alles goed door elkaar.
Ondertussen laat je nog een klontje roomboter smelten op een iets hoger vuur, en hierin bak je de snijbonen nog een paar minuten.  Kruid ze ook met een snuifje fleur de sel.
Serveer de orzotto met de snijbonen en werk af met wat witte en zwarte sesamzaadjes.

Wat heb je dus nodig :

  • 400 gr snijbonen
  • 1 witte ajuin
  • 3 teentjes knoflook
  • 0,5 ltr groentenbouillon
  • roomboter
  • 200gr orzo / Griekse pasta
  • 2 koffielepels graantjesmosterd
  • 150 ml witte wijn
  • sap van 1/2 citroen
  • peper 
  • fleur de sel
  • parmezaan
  • witte en zwarte sesamzaadjes

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten