zaterdag 21 mei 2016

panna cotta van vlierbloesem


Weekend ... tijd voor dessert :-) !

Panna cotta, of gekookte room, één van mijn lievelingsdesserts.  Je kan er ook zoveel kanten mee uit en dat vind ik super.  Zoet, hartig, alles kan.  Ik ga mij er echt eens op toe leggen om meer recepten met panna cotta te bedenken en uit te testen denk ik.  Wie weet word ik dan bekend als het "panna cotta meisje" ;-).   En mag ik elke maand een recept delen in Delicious magazine of Libelle Lekker ! En word ik gecontacteerd door een uitgeverij om een boek met allerlei recepten voor panna cotta uit te brengen !

Allé kom Peggy "knip met vingers" stop met dromen en fantaseren en vertel iets deftig.

Een paar weken geleden zijn we gaan eten bij In De Wulf, in Dranouter.  Bij het menu (zeer lekker trouwens) kon je kiezen voor aangepaste sapjes.  Dit bleek een schot in de roos te zijn, een absolute aanrader.  Ook het huisaperitief was een non-alcoholisch drankje met oa vlierbloesemsiroop.  Ik had dat nog nooit eerder geproefd, dus puur uit nieuwsgierigheid koos ik voor dit aperitief.  Het was ongelooflijk lekker, fris, lichtjes zoet maar toch niet té en ik miste de alcohol absoluut niet.

Toen we dus een paar dagen later in Gent waren en we het "verplichte" bezoekje aan Dille & Kamille brachten kon ik het niet laten om een fles vlierbloesemsiroop te kopen.

Ik besloot om het mezelf niet te moeilijk te maken en er als eerste iets mee te maken dat ik regelmatig maak, panna cotta dus.  Normaal gezien maak ik die altijd met witte chocolade maar nu werd het vlierbloesemsiroop.  Het resultaat ? Yummie :-) ! Ik ben echt weg van de smaak van vlierbloesemsiroop.  Ik combineerde de panna cotta met stukjes pure chocolade (met 70 % cacao) en wat muntblaadjes. Het zoete van de vlierbloesemsiroop combineert super goed met het iets meer bittere van de pure chocolade.

Ben je dus ook nieuwsgierig naar de smaak van vlierbloesemsiroop, of ben je er al verzot op, maak dan zeker eens dit dessert.  Het is super gemakkelijk te maken, je hebt er bijna geen werk aan maar wel ongelooflijk veel smaak van.  Ah ja, voorzie wel potjes die je kan uitlikken ;-).


BEREIDING (voor 4 potjes) :

Breng 500 ml volle room aan de kook.
Van zodra het kookt, zet je het vuur zachter en voeg je 25 gr rietsuiker toe.  Roer tot de suiker is gesmolten.
Voeg dan 100 ml vlierbloesemsiroop toe en roer nog even goed door elkaar.
Ondertussen laat je 3 gelatine blaadjes weken in koud water.  Knijp deze goed uit en voeg ze toe aan de warme room.  Roer goed zodat de gelatine oplost.
Verdeel het mengsel over 4 potjes en laat minstens 4 uur opstijven in de koelkast.
Werk dan af met wat grof gesneden pure chocolade (bij voorkeur minimum 70 % cacao) en verse munt.

Wat heb je dus nodig :

  • 500 ml volle room
  • 25 gr rietsuiker
  • 100 ml vlierbloesemsiroop
  • 3 gelatine blaadjes
  • pure chocolade
  • verse munt

SMAKELIJK :-) !

1 opmerking: