dinsdag 31 mei 2016

pittige aubergines met varkenslapjes


Wat een weer was dat gisteren ? De lente was weeral eens ver te zoeken.  Hevige regen, bliksem, donder, het kon niet op.

De gevolgen voor het verkeer waren dan ook niet verrassend.  Ellenlange files, uren aanschuiven om thuis te geraken.  Normaal gezien doe ik er zo'n 20 minuten over om thuis te geraken, gisteren duurde het net ietsje langer ;-).

Gelukkig had ik alle ingrediënten al in huis voor het gerecht dat ik ging maken, én had ik gekozen voor een eenvoudig, snel klaar, super lekker Pascale Naessens gerecht.  Ja, het is even geleden dat hier nog een recept van haar passeerde, maar ik ben nog steeds een grote fan.  Dit recept komt uit "Puur eten dat je gelukkig maakt".  Toen ik het boek pas had, was het één van de eerste gerechten die ik er uit klaarmaakte.  Ik heb het toen zelfs op de blog gezet ... met een rampzalige foto ! Nee, jullie moeten daar niet meer naar gaan zoeken, deze werd nu netjes verwijderd om plaats te maken voor dit bericht.


BEREIDING (voor 2 pers) :

Snij 2 aubergines in de lengte in 2 en snij elke helft nog eens in de lengte in 4 ongeveer gelijke stukken.  Leg deze in een ovenschotel.
Maak dan het sausje voor de aubergines door 10 eetlepels olijfolie te mengen met 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder, 2 koffielepels Italiaanse kruiden, een snuifje fleur de sel, wat zwarte peper en 5 in kleine stukjes gesneden zongedroogde tomaatjes met look.  Wrijf de aubergines in met deze saus.
Zet de ovenschotel gedurende 30 minuten in een voorverwarmde oven van 175 °.
Ondertussen maak je een tweede sausje met 5 eetlepels sojasaus, het sap van 1/2 citroen, 4 eetlepels olijfolie, 4 fijn gesneden pijpajuintjes en 3 eetlepels sesamzaadjes.  Als je kan, neem dan hier een mengeling van witte en zwarte sesamzaadjes.
In het originele gerecht worden de aubergines met albacoretonijn geserveerd maar ik heb een tafelgenoot die daar niet zo dol op is.  Ik besloot dus om er varkenslapjes bij te geven.  Deze bakte ik in roomboter, gekruid met peper.  
Bij het serveren leg je de aubergines op een bord, met de in reepjes gesneden varkenslapjes er op.  Giet hierover wat van het tweede sausje.

Wat heb je dus nodig :
  • 2 aubergines
  • 10 + 4 eetlepels olijfolie
  • 1/2 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • 2 koffielepels Italiaanse kruiden
  • fleur de sel
  • zwarte peper
  • 5 zongedroogde tomaatjes met look
  • 5 eetlepels sojasaus
  • sap van 1/2 citroen
  • 4 pijpajuintjes
  • 3 eetlepels sesamzaadjes (mengeling wit en zwart)
  • 2 varkenslapjes
  • roomboter

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten