dinsdag 3 mei 2016

prei - koffiesoep met komijn


Inderdaad ja, ik heb soep gemaakt met prei en ... koffie !

En nee, ik ben niet zot geworden ;-) ! Ik had gewoon zin in een experimentje met soep.  Op Ingredienten.nl zag ik dat prei kan gecombineerd worden met koffie.  Mijn eerste reactie was ook eerder iets van "jakkes" maar toen kon ik me herinneren dat we ooit eens ergens een voorgerecht hebben gekregen met bloemkool en koffie (toch ook geen alledaagse combinatie) en dat dat best lekker was.  Dus onder het motto "wie niet waagt, ..." besloot ik ervoor te gaan.

Ik zag ook dat beide ingrediënten kunnen gecombineerd worden met komijn en zo werd dit soepje geboren.

Natuurlijk was ik er zelf niet echt gerust op toen de soep stond te pruttelen.  Prei en koffie mengen, zou dat wel goed komen ? Het was toch met een bang hart dat ik een lepel nam om te proeven.  Een lepel die ik zéér voorzichtig in mijn mond stak.  Voor alle zekerheid had ik me in de buurt van de spoelbak gezet, kwestie van alles snel te kunnen uitspuwen ;-).   En ok, ik had niet direct bij de eerste lepel een wow-gevoel, het is even wennen aan de smaak maar eigenlijk, na wat gewenning, vond ik dit best een lekker soepje.  De smaak is moeilijk te omschrijven, echt koffie-smaak is het niet, maar echt prei-smaak ook niet.  Er zit een beetje een ietwat bittere ondertoon in.  Ik kan zo niet direct iets bedenken waar ik de smaak mee kan vergelijken.  Trek dus jullie stoute schoenen aan en probeer het zelf ook even zou ik zeggen.  En laat me dan zeker weten wat jullie er van vinden want daar ben ik toch wel benieuwd naar.


BEREIDING (voor 0,5 ltr soep) :

Snij 1/2 grote witte ajuin grof.  Bak deze kort aan in een mengeling van olijfolie en roomboter, op halfhoog vuur.
Kruid met 2 koffielepels komijn en meng goed.  Laat nog kort even verder bakken.
Doe er dan 1 grof gesneden prei bij en laat nog even verder bakken.
Zet ondertussen een 100 ml koffie en vul aan met water tot 500 ml.  Giet dit bij de prei en doe er 1 groentenbouillonblokje bij.
Zet het vuur wat hoger en breng alles aan de kook.  Van zodra het kookt, zet je het vuur wat lager en laat je alles zo'n 10 minuten pruttelen.
Mix de soep en kruid nog met wat peper en een snuifje fleur de sel.  Voeg ook nog een klein scheutje room toe.

Tenslotte raap je al je moed bij elkaar en proef je ;-) ! Nee, grapje, zo erg is het niet, enkel even wennen aan een ietwat aparte smaak.

Wat heb je dus nodig :
  • 1/2 grote witte ajuin
  • olijfolie
  • roomboter
  • 2 koffielepels komijn
  • 1 prei
  • 100 ml koffie
  • 400 ml water
  • 1 groentenbouillonblokje
  • peper
  • fleur de sel
  • room

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten