donderdag 28 juli 2016

gebakken komijn-gnocchi en komkommer met sesamzaadjes


Ja, het is gebeurd, er is geen weg meer terug.  Onze benedenverdieping is niet meer.  't Is te zeggen, de muren staan er nog (gelukkig maar ;-)) maar al de rest is weg.  Een lege ruimte, klaar voor grote veranderingen, is alles wat er overblijft.

Vanavond heb ik dan ook voor de eerste keer gekookt in mijn nieuwe - oude keuken.  Het voelt best raar aan.  Ergens is het vertrouwd omdat we een deel van de oude keuken gerecupereerd hebben om als tijdelijke keuken dienst te doen op de bovenverdieping (nu ook bekend als "ons appartement" of als "ons kot"), maar ergens is het ook weer totaal niet vertrouwd.  Ik ben immers mijn mooi uitzicht op onze tuin kwijt terwijl ik sta te koken, ik zie nu enkel een drukke straat en de huizen van de buren aan de overkant.

Bovendien heb ik nu nog minder plaats om te koken.  En ik maakte er soms (meestal) al zo'n slagveld van tijdens het koken ! Misschien leer ik zo wel om al meer op te ruimen tijdens het koken ?  Het zou een wonder zijn maar toch ... Die zijn immers de wereld nog niet uit hé, naar 't schijnt ;-).  Ik ken al zeker 1 iemand die daar blij mee zou zijn ...

Minder plaats om te koken betekent ook recepten zoeken die eenvoudig te bereiden zijn, met niet te veel verschillende ingrediënten, met niet te veel verschillende potten en pannen.

Dit recept is er zo eentje.  Weinig voorbereiding en aan 2 pannen heb je voldoende.

De gebakken gnocchi zijn ook echt top.  Lekker krokant aan de buitenkant, zacht en smeuïg vanbinnen.  Ik maakte ze natuurlijk niet zelf (dat zou er een beetje over zijn in de huidige situatie), ook al wil ik dat op termijn, in mijn nieuwe keuken, zeker eens proberen.

Ook de komkommer, die lichtjes gebakken werd, scoorde.  Hij wordt hierdoor natuurlijk nog altijd geen smaakbom, maar in combinatie met de sesamzaadjes heeft het toch wel iets.


BEREIDING (voor 2 pers) :

Rooster een eetlepel sesamzaadjes in een anti aanbakpan.  Haal ze uit de pan en zet opzij.
Snij 2 teentjes knoflook zeer fijn.  Schil 2 komkommers, snij ze in de lengte middendoor en snij elke helft dan nogmaals in de lengte in 4.  Deze lange stukken snij je dan in de breedte in 3 of 4, zodat je kleinere staafjes bekomt.  De stukken met enkel zaad mogen weg.
Doe in de anti aanbakpan waarin je de sesamzaadjes roosterde een scheutje rijstolie.
Bak hierin kort de knoflook (zorg dat deze niet verkleurt).
Doe er dan de staafjes komkommer bij en roerbak ze gedurende een 5-tal minuten. 
Voeg er kort voor het serveren een handvol zuringblaadjes aan toe, die je kort meebakt.
Tegelijkertijd maak je ook de gnocchi.  
Doe hiervoor een scheutje olijfolie samen met wat roomboter in een pan (geen anti aanbakpan).
Voeg er 500 gr gnocchi aan toe die je goed kruidt met komijn (naar smaak).
Laat deze onder regelmatig roeren bakken tot ze mooi kleuren, tot ze een krokant korstje krijgen.
Meng de gebakken gnocchi met de komkommer, sprenkel er wat sesamolie over en strooi er de sesamzaadjes bij.

Wat heb je dus nodig :
  • 1 eetlepel sesamzaadjes
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 komkommers
  • rijstolie
  • handvol zuringblaadjes
  • olijfolie
  • roomboter
  • 500 gr gnocchi
  • komijn
  • sesamolie

SMAKELIJK :-) !

3 opmerkingen:

  1. Vraagje: moeten de gnocchi niet eerst gekookt worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Isabelle, het is niet nodig om de gnocchi op voorhand al te koken.

      Verwijderen
  2. Vraagje: moeten de gnocchi niet eerst gekookt worden?

    BeantwoordenVerwijderen