zaterdag 13 augustus 2016

linzen - rijst pannenkoeken met rucola


We wonen ondertussen al iets meer dan 2 weken in ons vakantieverblijf.  Inderdaad, we noemen onze bovenverdieping de komende 3 maanden, tijdens de verbouwing van onze benedenverdieping, ons vakantieverblijf.  Dat klinkt toch leuk, niet ? 

Het lijkt ook wel wat op een vakantieverblijf, compact maar toch alles voorhanden op een kleine oppervlakte.  Dat er in een vakantieverblijf zo geen dozen overal staan, dat negeren we eventjes.

Eigenlijk is die benaming vooral een poging om alles positief te blijven zien, om (hopelijk) tijdens de komende maanden niet te veel ik-ben-nu-aan-het-flippen-van-het-stof-en-de-rommel-momenten te hebben.  Want dat die er gaan komen, daar ben ik 100 % zeker van ! Ik ken mezelf, op een bepaald moment gaat het compacte, het gebrek aan ruimte, het voortdurende schoonmaken om het stof weg te krijgen op mijn zenuwen gaan werken.  

Misschien moet ik wel elke dag een eindje gaan wandelen.  't Schijnt dat dat goed is tegen stress.  En tegen een opgesloten gevoel ;-).

Ook koken, ook al is het op een zéér beperkte ruimte, zorgt toch wel voor ontspanning.  Uitgebreide menu's worden er nu natuurlijk niet op tafel getoverd.  Tot eind oktober hou ik het zo simpel mogelijk.  Maar dan hé ... dan kan ik me volledig laten gaan in mijn nieuwe keuken, woehoe :-) ! 

Dit is zo'n voorbeeld van een simpel gerecht.  Simpel maar toch speciaal én lekker.  Een typisch Pascale Naessens gerecht dus.  Dit komt uit Puur Eten 2.  Het enige "moeilijke" aan dit gerecht is dat je niet mag vergeten om de linzen en rijst minimum 6 uur op voorhand onder water te zetten.


BEREIDING (voor 2 pers / 3 pannenkoeken) :

Minimum 6 uur op voorhand zet je 100 gr zilvervliesrijst en 100 gr groene linzen onder water.  Laat deze weken.  Ik deed dit 's morgens voor ik naar mijn werk vertrok en 's avonds was het eten sneller dan snel klaar.
Na de nodige tijd om te weken giet je het water weg en spoel je de rijst en de linzen nog eens goed met koud water.
Doe ze dan in de blender en voeg 2 à 3 teentjes knoflook, 3 fijn gesneden pijpajuintjes, peper en fleur de sel toe.  Zet dit net onder water en mix goed tot je een dik tamelijk glad beslag krijgt.  Het mag nog een beetje lopend zijn maar zeker niet te.
Doe een beetje olijfolie in een anti aanbakpan en laat heet worden.  Giet er dan ongeveer 1/3de van het beslag in.  Verdeel het goed over de pan met een spatel.  Zet het vuur niet te hoog.
Laat de pannenkoek bakken en als je ziet dat de bovenkant droog wordt dan draai je hem voorzichtig om.
Ondertussen snij je nog 2 pijpajuintjes in kleine, schuine stukjes.  Hak ongeveer 3 maal een dik handvol rucola fijner met een mes, meng met een scheut olijfolie en kruid met peper en een beetje fleur de sel.  Meng de rucola met de pijpajuintjes.
Leg op elke pannenkoek wat rucola en vouw dicht.

Qua hoeveelheid (3 pannenkoeken als je een pan van zo'n 20 à 21 cm doorsnede gebruikt) lijkt dit weinig maar geloof me, deze pannenkoeken zijn zéér vullend.

Wat heb je dus nodig :
  • 100 gr zilvervliesrijst
  • 100 gr groene linzen
  • 2 à 3 teentjes knoflook
  • 5 pijpajuintjes
  • peper
  • fleur de sel
  • olijfolie
  • ongeveer 3 maal dik handvol rucola

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten