donderdag 23 januari 2014

city trip New York dag 6

Veel, veel, veel te snel zijn we aan de laatste dag van een fantastische city trip ! Het is voorbij gevlogen, de dagen waren allemaal meer dan goed gevuld, we hebben ongelooflijk veel gezien, KILOMETERS gewandeld, zoveel ontdekt, zoveel indrukken over ons heen gekregen, ...

De laatste dag hadden we niets concreet gepland, deze diende als "reserve", om dingen van onze planning te kunnen doen waar we de overige dagen niet aan toe gekomen waren.  En dit blijkt een goed idee te zijn.  We hadden immers een boottocht gepland één van de vorige dagen langs Ellis Island en Statue of Liberty, een bezoek aan Battery Park City en South Street Seaport, maar zijn er door tijdsgebrek niet aan toe gekomen.

's Morgens worden de kleren in de koffer gesmeten, eten we een laatste keer een lekkere muffin in het hotel en gaan we uitchecken.  Dit blijkt iets speciaal te zijn, in ons hotel kan je je koffer immers achterlaten bij de "Yobot", een robot die je koffer aanneemt en veilig opbergt. : Yobot at Yotel

Met de metro trekken we naar het Financial District ...

om zo verder te gaan naar Front Street waar Made Fresh Daily zeer wordt aanbevolen door de reisgids.  Zo komen we terecht in het oudste deel van New York, met leuke straatjes vol oude huizen.  Front Street zelf moet 's avonds zeer gezellig zijn, overal staan lange tafels en kraampjes waar 's avonds blijkbaar van alles te eten te krijgen is.

De reisgids blijkt niet gelogen te hebben, we smullen van een super lekker ontbijt in een klein gezellig zaakje, waar je koffie en water à volonté zelf mag "bijtanken" uit grote kannen.

Na dit laatste NY ontbijt (snif, snif) wandelen we naar South Street Seaport, waar we de boot gaan nemen voor een tochtje langs Ellis Island en Statue of Liberty.  Ook al was een deel gesloten voor renovatie, toch heeft het hier een zekere charme.  Vooral door het feit dat er hier grote zeilboten liggen met op de achtergrond de skyscrapers van New York.

We gaan ons inschrijven voor ons boottochtje en krijgen te horen dat we bij de VIP-rij mogen aansluiten daar we onze tickets op voorhand kochten.  Woehoe, we zijn VIP's ;-).  Deze rij gaat voorrang krijgen om aan boord te gaan, en als we zien dat in de "gewone" rij half Japan staat aan te schuiven zijn we blij.  Dit garandeert dan toch een mooi zitje op het bovenste dek met schitterend zicht. Althans, dat denken we toch.  Soms heeft een mens echter zo'n verkeerde opvatting over iets hé.  We gaan inderdaad als eerste aan boord, zoeken een goed plekje bovenaan, samen met toch nog redelijk wat andere mensen.  Iedereen gaat braafjes zitten en je ziet iedereen gewoon hetzelfde denken "oef, goed, vrij zicht op de omgeving".  Tot dus half Japan wordt vrijgelaten op de boot ! Ze troepen en masse samen op het bovendek en gaan gewoon voor iedereen staan die al zit.  Resultaat ... weg uitzicht ! Mensen die vragen om te gaan zitten en erop wijzen dat ze het zicht blokkeren worden met een vuile blik aangekeken.  Het wordt bijna vechten om een plaatsje aan de reling te bemachtigen.  We proberen ons goede humeur te bewaren en onze laatste dag niet te laten verknallen, maar het kost enige inspanning.

Godzijdank is het boottochtje de moeite.  We vertrekken met zicht op de B M W bruggen, Brooklyn / Manhattan / Williamsbrug bridge.

We varen eerst even onder de Brooklyn Bridge door, wat een machtig monument van hieruit bekeken ! Je kan dat eigenlijk niet vatten op een foto.

De boot keert dan terug en we varen met zicht op Battery Park City, een stadswijk die werd gebouwd op een ondergrond van zand en steengruis, deels afkomstig van de opgravingen voor de funderingen van het WTC.  In 1974 begonnen de eerste werkzaamheden en nu vind je er flats, kantoren, restaurants, hotels, ... maar vooral een schitterend zicht op de Hudson en het Vrijheidsbeeld vanaf de wandelpromenade.  Maar daarover straks meer, eerst gaan we nog wat varen, oa langs het oudste huis van Manhattan (zie foto 2).

Het is zalig warm, en een licht briesje maakt het aangenaam op de boot.  We proberen het feit te negeren dat de gids ondertussen al voor de 10de keer zijn verhaal moet onderbreken om alweer een Japanner terecht te wijzen omdat deze rechtop gaat staan op de banken, wat gevaarlijk is door het schommelen van de boot.  Even lijkt het alsof we terug op stap zijn met de kleuterklas !

Eerste bezienswaardigheid, Ellis Island, waar vroeger alle immigranten toekwamen.  Een mooi gebouw maar helaas nog gesloten voor renovatie na de doortocht van orkaan Sandy.  Weer een reden voor op ons lijstje "waarom we terug moeten naar New York" ;-).  Op de website heb ik de naam "Bogaerts" opgezocht en er zijn wel wat mensen uit België toegekomen met die naam.  Of er voorouders bij zijn, weet ik / denk ik niet.  Ik heb toch nooit verhalen gehoord over familie die naar Amerika is vertrokken. Het is gewoon leuk om dat even op te zoeken, om je familienaam te zien verschijnen op die website.

En dan komt ze in zicht, het Vrijheidsbeeld, Statue of Liberty, Lady Liberty ! O zo bekend over de ganse wereld en eigenlijk een super gevoel om dit nu van dichtbij te zien.

De boot vertraagt en iedereen begint dezelfde foto te maken, deze stijl ;-) :

Tja, ik weet het, originaliteit is ver te zoeken, maar who cares :-).

We stoppen daar niet en bezoeken het beeld dus ook niet, dus daar komt ons lijstje weer ;-).

We varen terug en ondertussen vertelt de gids iets meer over leven in New York.  Hij blijkt samen met zijn vrouw in de Upper East Side te wonen, in een appartement van ongeveer 5 op 10 m waarvoor hij 2.000 $ per maand betaalt ! Nu snappen we waarom die fooien zo belangrijk zijn ! Omdat het een sympathieke gast is en leuk wist te vertellen, leggen we op het einde wat bij bij zijn huur ;-).

We gaan eerst naar Battery Park, de punt van Manhattan, vanwaar oa de ferry naar Staten Island vertrekt.  Dit kleine parkje bruist van het leven en dankt zijn naam aan de kanonnen die er stonden om de haven te beschermen.

Hier staan ook vele kraampjes waar ze de mini Vrijheidsbeelden als het ware naar je kop smijten.  Aangezien ik er eentje moet meebrengen voor een collega, gaan we shoppen.  Shoppen kost natuurlijk geld, en aan die kraampjes kan je enkel cash betalen.  Na onze aankoop blijken we nog welgeteld 4 $ over te hebben ! Oeps, we waren even vergeten dat we nog een snack gingen eten.  We schuimen de karretjes met hot dogs af maar die van 2 $ blijken overal "uitverkocht", zodat we een beetje beschaamd telkens doorgaan als we dit te horen krijgen.  Precies 2 landlopers die juist een paar dollar bij elkaar hebben kunnen bedelen ;-) ! Nu begint het wel sterk op een lokkertje te lijken, die goedkope hot dogs, want aan elk kraampje uitverkocht ... !? In ieder geval, ons plan voor een zeer korte lunch moeten we laten gaan en we zoeken dus een restaurantje in Battery Park City, zodat we met credit card kunnen betalen.  We komen in een Italiaans restaurant terecht, met een mooi terras én een schitterend zicht.

En ja, ik geef het toe, een lekkere pasta mét dit uitzicht smaakt beter dan een hot dog, ons originele plan.  We proberen meer dan extra te genieten van het uitzicht en de sfeer rondom ons, tenslotte komt het einde nu wel zéér dichtbij.

Na het eten wandelen we nog een stukje langs de promenade van Battery Park City, maar dan moeten we echt wel de metro gaan nemen terug naar ons hotel.

De Yobot geeft braafjes onze koffer terug en dan is het nog even stappen en de sfeer opsnuiven tot aan de bus die ons naar de luchthaven zal brengen.  Ik voel me op die moment écht wel droevig worden, we hebben hier zo lang naar uitgekeken en afgeteld en nu is het gewoon, knip, voorbij.

Het wordt nog even spannend als de bus in een file terechtkomt, zo eentje zoals op de Antwerpse ring elke dag, eentje waarbij je het gevoel hebt dat alles gewoon stil staat en nooit meer zal bewegen ... Ergens ontstaat er een beetje stress, wat als we te laat zijn ? Maar nee, we halen het nog en hebben nog tijd om te "vechten" met het automatische check-in systeem op JFK Airport.  Jawel, je moet dit zelf doen en dat machine wil onze reispas niet inlezen ! Ik krijg het al op mijn heupen, maar godzijdank heb ik een kalmere medepassagier.  En dan is er een déjà-vu, onze koffer wordt te zwaar bevonden en we kunnen weer gaan uitladen.  Resultaat : onhandig veel hand bagage, maar geen extra geld te betalen.  Wie heeft mij dat wijsgemaakt dat ze van daar naar hier niet naar het gewicht kijken !?

Bij de douane doen ze nog hun uiterste best om het vriendelijke beeld dat we hebben van New Yorkers teniet te doen, maar het lukt hen niet :-).  We worden nog van onder tot boven gescand, moeten even opzij voor een aparte test van de handen (joost mag weten wat die scanner dacht gezien te hebben, en ik durf het niet vragen, ze staan zo precies niet open voor vragen uit nieuwsgierigheid).

En dan is het zover : we gaan aan boord van het vliegtuig dat ons gaat terugbrengen naar België.  Het liedje "Empire State of Mind" speelt door mijn hoofd ... Now you're in New York, these streets will make you feel brand new ... En inderdaad, dat hebben ze gedaan :-) !

Voor wie alle foto's van deze laatste dag wil zien :

1. Amai ! Wat heb ik genoten van je blog :-)
    En om je even jaloers te maken... wij vertrekken binnenkort voor een weekje NYC.
    Maar nu ga ik alles (!) even herlezen om leuke tips te noteren voor ons bezoek.
    Alvast van harte bedankt, en nog eens een dikke proficiat.