maandag 17 februari 2014

rode kool taart met appel, geitenkaas, walnoten en cognacroom

Ik en rode kool, het is geen "match made in heaven".  Ik ga niet zeggen dat ik het absoluut niet lust, maar ik zal het zelden uit mezelf op de menu zetten.  Stefan daarentegen is er wel verzot op, dus af en toe moet ik toch eens een toegeving doen.  Ik maakte dit dan altijd klaar met aardappelen en kipfilet, wat dan meestal mijn maaltijd was met enkel nog 1 à 2 zeer kleine schepjes rode kool.  Zo kleine schepjes dat de aardappelen met moeite een beetje kleurden als ik ze mengde met de rode kool.

Tot ik vorige week op de Facebook pagina van Antoinette - http://www.italiaanskokenmetantoinette.nl/ - dit recept tegen kwam ! Zij had het zelf van Delicious magazine - http://www.deliciousmagazine.nl/, waar het zo schitterend gepresenteerd staat dat zelfs ik zin in rode kool kreeg ! Ik hoefde de titel van het recept nog maar voor te lezen, of er stond er al eentje enthousiast ja te knikken naar mij :-).  Dus zondag zijn we ervoor gegaan.




Je maakt eerst een rode kool schoon en snijdt deze in fijne reepjes met de mandoline.  Hiervan heb je een 500 gr nodig, de rest kan je in kleinere porties invriezen.

Als je walnoten uit eigen (of andermans) tuin gebruikt, kraak deze dan ook al en hak ze grof.  Je hebt een 75 gr nodig.

Maak dan het deeg.  Je mengt hiervoor 185 gr bloem, 1/4 koffielepel zout, 120 gr ijskoude boter (in stukjes) en 40 gr parmezaan, wat je dan verkruimelt met je vingers.  Voeg er dan 2 eetlepels zure room en 2 eidooiers aan toe en kneed tot een soepele deegbal.  Leg dit deeg 30 in de koelkast, verpakt in folie.

Verwarm dan 80 ml balsamicoazijn met 60 gr donkere basterdsuiker en laat de suiker goed oplossen.  Doe hier de 500 gr rode kool bij en laat een kwartier zacht stoven met het deksel op de pan.  Schep af en toe om en let goed op dat het niet verbrandt.  Ik heb dan het deksel weg genomen en ben blijven roeren gedurende een 5 minuten zodat de balsamicoazijn iets dikker werd en werd "opgenomen" door de rode kool.  Laat de rode kool uitlekken en iets afkoelen.  Ik zelf vind dat de geur tijdens het klaarmaken hiervan absoluut niet lekker is, maar wees gerust deze geur verdwijnt volledig bij het verdere klaarmaken van de taart.

Laat de oven voorverwarmen op 200 °.

Maak ook een mengsel van 110 gr geitenkaas (die je een beetje verkruimelt), 120 gr parmezaan, 40 ml zure room, 1 fijn gesneden teentje knoflook en wat peper en zout.  Doe hierbij ook 75 gr grof gehakte walnoten.

Rol de deegbal uit tot een ronde lap van een 32 à 34 cm doorsnede.  Doe dit op een met bloem bestoven werkvlak en leg best wat folie op de deegbal om te voorkomen dat je deegrol aan het deeg kleeft.  Leg het deeg in de beboterde springvorm (doorsnede een 25 cm), druk de bodem en de wanden lichtjes aan.  Het deeg moet goed hoog staan tegen de wand.

Leg hierop plakjes van 1 appel (bij het originele recept wordt een Granny Smith gebruikt, maar ik heb een iets zoetere Jonagold gebruikt en dat lukt ook).


Op de appel leg je de rode kool.


Op de rode kool leg je het geitenkaas mengsel


Vouw dan de hoge deegwanden terug over het mengsel en bestrijk het deeg met een losgeklopt ei.


Bak de taart in de voorverwarmde oven gedurende een 25 à 30 minuten.

Ondertussen maak je de cognacroom.  Klop hiervoor 150 ml room stijf tot slagroom en voeg er 1 eetlepel cognac aan toe.  Breng nog op smaak met een beetje peper.  Dit smaakt er echt super lekker bij, dus maak dit zeker !

Ik geef toe, zelfs ik als absoluut niet-fan van rode kool vond dit best lekker en Stefan was er helemaal weg van.  Het geeft ook een lekkere geur tijdens het bakken.

Van deze taart kan je met een 3 à 4 personen eten.


Bij deze wil ik ook even mijn sous-chef bedanken voor het uitrollen van het deeg ! Dat is om één of andere reden niet echt mijn dada en loopt bijna altijd mis, met een kleine crisis tot gevolg ;-).

Wat heb je dus nodig :

  • 500 gr rode kool 
  • 75 gr walnoten
  • 185 gr bloem
  • 120 gr ijskoude boter
  • 160 gr parmezaan 
  • 2 eetlepels zure room
  • 40 ml zure room
  • 2 eidooiers
  • 80 ml balsamicoazijn
  • 60 gr donkere basterdsuiker
  • 110 gr geitenkaas
  • 1 teentje knoflook
  • 1 appel
  • 1 ei
  • 150 ml room (vol)
  • 1 eetlepel cognac
  • peper en zout
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

3 opmerkingen:

  1. Dit recept staat niet op mijn blog hoor! Ik heb op mijn wall op Facebook slechts aangekondigd dat ik het ging maken. Heb ik gedaan. Maar dit recept past niet op mijn blog. Italiaanse recepten wel! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps ja, was nog niet goed wakker toen ik dit vanmorgen schreef, heb het aangepast :-).

      Verwijderen
  2. Wat een super recept, lijkt me heerlijk! ga ik zeker maken.
    Groetjes, Naomi

    BeantwoordenVerwijderen