zondag 9 februari 2014

appel - crumble taartjes

Warme appeltaart, liefst nog met ijs, één van mijn favoriete desserts / vieruurtjes.  Met dit triestige weer ook ideaal "comfort food" vind ik.  Dus begon ik gisteren te zoeken naar recepten voor appeltaart op internet en in mijn eigen  kookboeken, om uiteindelijk te eindigen bij SOS Piet.  In zijn recepten heb ik altijd vertrouwen, vooral door de handige tips bij  "en wat hebben we vandaag geleerd ?" ...  Dus nam ik zijn recept voor appelcrumble, gaf het een extra toets et voilà :




Zijn recept is voor een grote taart voor 4 personen, maar daar ik dat te veel vond heb ik alles gehalveerd en in kleine, 1-persoons porties klaargemaakt.

Om te beginnen laat je 42 gr rozijnen weken in 4 eetlepels appeljenever gedurende ongeveer 1 uur.  Roer er regelmatig eens door, zodat alle rozijnen zeker jenever opnemen.
Je mengt voor de crumble 75 gr bloem met 75 gr witte suiker.  Dan voeg je 35 à 40 gr zachte boter toe in kleine blokjes.  Kneed dit alles goed door elkaar en let er op dat er geen klontjes boter meer in zitten.  Als het een tamelijk vast, plakkerig mengsel wordt voeg je nog een beetje bloem en suiker toe en blijf je het mengsel bewerken, kneden met je vingers tot het kruimelt.


Snij appels (ik heb er 1,5 gebruikt) in 4, en elk partje dan nog eens in 3, waarna je stukjes van telkens ongeveer 1 cm snijdt.  Schil de appel niet, zo wordt het geen puree maar blijven het appelstukjes.  Meng de appelstukjes met 1 eetlepel donkerbruine kandijsuiker en een snuifje kaneel.


Doe hier de rozijnen bij (zorg wel dat er geen pure jenever bij komt, enkel de geweekte rozijnen, anders wordt het te vochtig).
Beboter 2 kleine ovenpotjes en doe er het appel / rozijnen mengsel in.  Leg hierop een tamelijk dikke laag appelcrumble.


Met de potjes die ik heb gebruikt had ik wel voldoende voor 3 potjes ipv 2.  Dus, ofwel verminder je de hoeveelheden nog een beetje, ofwel gebruik je iets grotere potjes ... of zoals wij deden je "offert" je op om een extra potje te eten ;-).
Deze potjes zet je een 30 à 35 minuten in de voorverwarmde oven van 180 °.
Je kan de appel - crumble taartjes dan direct warm serveren in de potjes.  Of je laat ze afkoelen, waarna je de taartjes voorzichtig langs de rand lossnijdt, de potjes keert op een bord en nog eens keert op een ander bord om de crumble terug bovenaan te hebben.  Doe dit wel heel voorzichtig om de vorm van de taartjes niet te beschadigen.  Je kan ze dan terug een beetje opwarmen (een paar seconden in de microgolfoven, niet langer want dan zakken ze in).
Verkruimel 1 speculaas koekje en leg dit bij het appeltaartje, bij voorkeur met een bolletje vanille - ijs.


De rozijnen in appeljenever zijn een eigen ideetje en viel heel goed mee.  Je hebt een subtiele, zoete alcoholsmaak, een extra lekkere toets.
Wanneer je de hoeveelheden verdubbelt kan je er dus een grote taart mee maken.

Wat heb je dus nodig :

  • 42 gr rozijnen
  • 4 eetlepels appeljenever
  • 75 gr bloem
  • 75 gr witte suiker
  • 35 à 40 gr zachte boter
  • 1,5 appels
  • 1 eetlepel donkerbruine kandijsuiker
  • snuifje kaneel
  • 1 speculaas koekje
  • vanille - ijs

SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten