woensdag 23 juli 2014

prei met kaas en ei

Het leuke aan het kookboek Simply Italian is dat er zeker niet enkel pasta gerechten in staan, ook dit gerecht komt eruit.  Zeer eenvoudig, prei met parmezaan en ei en zeer lekker.


Snij hiervoor 1/2 ajuin fijn en laat deze even bakken in wat boter.  Voeg er dan 2 à 3 (afhankelijk van de dikte) fijn gesneden stengels prei aan toe en laat deze even meebakken terwijl je blijft roeren.  Voeg er dan een 100 ml water aan toe, zet een deksel op de pot en laat een 5 minuten koken.
Spoel de prei hierna af met koud water en laat goed uitlekken.
Laat dan een beetje gezouten roomboter smelten in een kleinere pan (je moet 2 laagjes kunnen maken met de prei).  Verdeel de helft van de prei over de bodem, bestrooi met parmezaan en een paar klontjes gezouten roomboter en herhaal deze laagjes nogmaals.
Laat de prei dan een 20 minuten bakken op een zacht vuurtje tot de kaas begint te borrelen en de onderkant wat knapperig begint te worden.  Hou het zeker goed in 't oog dat de onderkant niet verbrandt !
Breek dan 2 eieren boven de prei en bestrooi deze met een klein beetje grof zeezout.
Leg een deksel op de pan en laat nog een 5 minuten verwarmen (tot je ziet dat het eiwit gestold is).

Ik heb dit klaargemaakt met puree, wat een lekkere combinatie was.

In het originele recept worden er meer laagjes gemaakt maar daarvoor was mijn kleinste pan toch nog te groot of had ik te weinig prei.  En om eerlijk te zijn, ik denk dat het het laatste was want na een uurtje of 2 had ik al terug wat honger.  Ben je dus een goede eter, neem dan zeker meer prei.

Wat heb je dus nodig :

  • 2 à 3 preistengels (of meer naar keuze)
  • 100 ml water
  • gezouten roomboter (exacte hoeveelheid weet ik niet, ik heb de klontjes boter niet gewogen maar voeg dit toe naar smaak)
  • 100 à 150 gr parmezaan
  • 2 eieren
  • grof zeezout
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

1 opmerking: