zaterdag 26 juli 2014

kalfsgehaktballetjes met amandel

Gehaktballetjes rollen, ik vind dat dat wel een kalmerend effect op een mens kan hebben.  Zo even verstand op nul en maar rollen :-).  Gisteren had ik dit absoluut nodig dus zette ik gehaktballetjes op het menu.


Doe in een kom 500 gr kalfsgehakt samen met 1 ei, een goed handvol fijngesneden peterselie, 50 gr paneermeel en een beetje peper.  Meng dit alles goed door elkaar en maak er dan redelijk kleine gehaktballetjes van.
Snij 1 rode ajuin fijn en bak deze even in wat boter.  Voeg dan de gehaktballetjes toe en laat even bakken tot ze mooi kleuren.  Zet het vuur niet te hoog zodat ze niet aanbranden.
Maak ondertussen 500 ml kippenbouillon.  Doe deze in een ruime pot, breng aan de kook en doe er de gehaktballetjes en ajuin bij.  Kruid verder met 2 koffielepels komijnpoeder en 1 capsule saffraan.  Roer alles voorzichtig door elkaar, zet het vuur zachter en laat een 20 minuten pruttelen.  Om zeker te zijn van de gaarheid, heb ik er toen 1 gehaktballetje uitgehaald en open gesneden ... en voorgeproefd ;-).
Hierna haal je de gehaktballetjes uit de saus en doe je er 50 gr amandelpoeder bij.  Roer goed, laat even een beetje aandikken en voeg dan de gehaktballetjes terug toe.

Dit is zeer lekker met rijst, de saus heeft een zachte, zoete smaak.  Voor wie er groenten bij wil (zoals ik) erwtjes smaken hier lekker bij.

Ik haalde dit recept uit een Delhaize magazine, waar soms echt wel verrassende, lekkere recepten in staan.  Dus zeker meenemen als je nog eens gaat shoppen in Delhaize !

Wat heb je dus nodig :

  • 500 gr kalfsgehakt
  • 1 ei
  • handvol peterselie
  • 50 gr paneermeel
  • peper
  • 1 rode ajuin
  • 500 ml kippenbouillon
  • 2 koffielepels komijnpoeder
  • 1 capsule saffraan
  • 50 gr amandelpoeder
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten