vrijdag 15 augustus 2014

pittig stoofpotje met kikkererwten, wortelen en haloumi

Omdat het te fris is voor de tijd van het jaar en we dus wel wat extra warmte kunnen gebruiken, maakte ik vanmiddag dit pittige stoofpotje (gebaseerd op een recept uit Libelle Lekker).  En we kregen het er inderdaad even warm van, het was goed pittig !




Laat 1/2 fijngesneden ajuin bakken in wat boter.  Neem zeker een grote pan want alles komt hierin samen.  Wanneer de ajuin glazig is doe je er een mespunt gerookt paprikapoeder bij, dat je goed onder de ajuin mengt.
Voeg dan een 5 à 6 dunne, in schijfjes gesneden wortelen toe en laat ze even meebakken.
Doe er dan 2 koffielepels komijnpoeder en 1 koffielepel gedroogde koriander bij.  Meng goed, waarna je 400 gr kikkerwten toevoegt.
Ondertussen mix je 400 gr gepelde tomaten al arrabiata (1 blik) fijn, samen met 1 eetlepel room.  Wil je het gerecht minder pittig, dan kan je hier natuurlijk gewoon gepelde tomaten nemen.  Doe dit bij de rest, samen met 100 ml groentenbouillon.  Laat dit 10 à 15 minuten sudderen op een zacht vuur, tot de wortelschijfjes zachter zijn maar toch nog wat "beet" hebben.
Ondertussen verwarm je een grillpan tot ze goed heet is.  Leg ongeveer een minuut voor het einde van de kooktijd van de wortelen / kikkererwten 6 sneetjes haloumi in de grillpan en laat ze langs beide zijden even bakken.
Verdeel deze over het stoofpotje, werk af met peterselie en zure room en serveer met Turks brood.

De zure room en het Turks brood verzachten de pittige smaak een beetje.  Ik persoonlijk hou daar wel van, maar voor wie niet graag pikant eet kan het misschien iets te pittig zijn.

De gegrilde haloumi had ik nooit eerder gegeten.  Ik vond dit redelijk zout, dus ik zou er zeker geen extra zout op doen zoals voorgesteld in het originele recept.  Dit kies je natuurlijk zelf.  Ik eet zeer weinig zout dus misschien proef ik dat daardoor wel veel te snel.  Haloumi heeft een speciale structuur. Het is kaas, maar is vast van structuur, ietwat "rubberachtig" en smelt dus niet door de warmte.  Ik zou het nu niet elke week eten maar af en toe is het wel lekker bij een stoofpotje zoals dit.

Wat heb je dus nodig :

  • 1/2 ajuin
  • mespunt gerookt paprikapoeder
  • 5 à 6 dunne wortelen
  • 2 koffielepels komijnpoeder
  • 1 koffielepel gedroogde koriander
  • 400 gr kikkererwten
  • 400 gr gepelde tomaten al arrabiata
  • 1 eetlepel room
  • 100 ml groentenbouillon
  • 6 sneetjes haloumi
  • peterselie
  • zure room
  • Turks brood
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten