woensdag 27 augustus 2014

zoete aardappelsoep met eigen gemaakte croutons met rode ajuin en salie

Zoete aardappelen en ik, dat is zo'n beetje een haat - liefde verhouding.  Ik eet ze wel eens graag maar niet te veel, 1 keer om de zoveel maanden is voldoende.  In sommige gerechten vind ik ze lekker, in andere vind ik ze dan weer een veel te zoete toets geven.  Daarom dat ik wel wat twijfelde toen ik dit recept zag op de website van Delicious magazine.  Maar omdat ze het zelf als één van hun favorieten bestempelen besloot ik het er toch maar op te wagen.  En inderdaad, de smaak is even wennen maar het is een lekkere soep.


Bak een 3 cm geraspte gemberwortel, 1 koffielepel kaneel, 2 koffielepels komijn en 2 teentjes knoflook in een beetje boter.  Voeg er na een 2-tal minuten 3 afgestreken eetlepels abrikozenconfituur bij (jawel, abrikozenconfituur !).  Laat alles dan nog een 2 minuten bakken.
Doe er 2 dikke, in schijfjes gesneden wortelen en een 500 gr in blokjes gesneden zoete aardappel bij.
Giet er 1,5 liter groentenbouillon bij en breng aan de kook.
Laat de soep ongeveer 15 minuten koken zodat de wortel en zoete aardappel zacht zijn.
Mix de soep fijn en voeg eventueel een beetje peper toe.  Ik vond ze net iets te zoet en ik heb een scheutje room toegevoegd, wat voor mij de smaak ten goede kwam.
Ondertussen snij je 1 rode ajuin in ringen.  Deze bak je even in wat boter, waarna je er blokjes (zelfgemaakt) brood (ongeveer 4 dikke sneetjes) aan toevoegt en 3 blaadjes fijngesneden salie.  Bak deze een paar minuten, en roer regelmatig goed om, tot het brood kleurt en krokant wordt.

Wat heb je dus nodig :

  • 3 cm gemberwortel
  • 1 koffielepel kaneel
  • 2 koffielepels komijn
  • 2 teentjes knoflook
  • boter
  • 3 eetlepels abrikozenconfituur
  • 2 wortelen
  • 500 gr zoete aardappel
  • 1,5 liter groentenbouillon
  • peper
  • scheutje room
  • 1 rode ajuin
  • 4 dikke sneetjes brood
  • 3 blaadjes salie
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten