zondag 11 januari 2015

romige bloemkoolpuree met truffelolie, veldsla, hazelnoten en rookworst

Ooit had ik eens gelezen dat het lekker is wanneer je bloemkoolpuree afwerkt met een beetje truffelolie.  Sindsdien stond dit in het "blogschriftje", én werd de truffelolie al gekocht, om niet te vergeten dat ik dit toch ooit eens moest proberen.

En vandaag was het zover.  Ik had nog wat veldsla over die dringend moest verwerkt worden, in de diepvries lag nog een rookworst die al een tijdje lag te roepen "eet mij op" én ik had zin in bloemkool.  Na wat opzoekwerk of deze ingrediënten een lekkere combinatie vormen, kwam ik tot dit, zelf uitgevonden (hm, ook een groot woord), recept.  Het is niet baanbrekend en ik ga er geen culinaire prijzen mee winnen, maar het was wel lekker !

 
Snij hiervoor 1 bloemkool in roosjes en laat deze gaar koken in een scheutje melk met wat water.  Wanneer ze gaar zijn, giet je ze af en pureer je ze met een scheutje room en 1 koffielepel witte truffelolie.  Kruid ook met wat peper en een snuifje fleur de sel.
Bak ondertussen een dik handvol hazelnoten in een anti aanbak pan tot ze mooi gekleurd zijn.  Wrijf de hazelnoten even tussen een handdoek om de vliesjes die losgekomen zijn te verwijderen.
De rookworst bak je in wat boter tot er een mooi krokant vel ontstaat.  Snij ze in dikkere stukjes.
Was de blaadjes veldsla goed tot er geen zand meer aanhangt en laat ze uitlekken.
Leg wat bloemkoolpuree op een bord, leg er de stukjes rookworst en veldsla op en verdeel er wat hazelnoten rond.

Zeer snel klaar, dus ook ideaal voor een weekdag.  De truffelolie geeft wel een lekkere smaak aan de bloemkoolpuree maar gebruik zeker niet meer dan een koffielepel want dan gaat de smaak te sterk overheersen denk ik.

Wat heb je dus nodig :

  • 1 bloemkool
  • melk
  • 1 koffielepel witte truffelolie
  • peper
  • fleur de sel
  • dik handvol hazelnoten
  • 1 rookworst
  • dik handvol veldsla
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten