donderdag 15 januari 2015

workshop food fotografie ... of genieten van lekker eten, leuk gezelschap en toffe lessen


Al dat eten dat jullie hier zien verschijnen kost soms best wel wat moeite om te maken.  Maar dat is nog niets vergeleken met de moeite die het kost om al dat eten ook deftig én smakelijk op de foto te krijgen (wat dan bovendien ook slechts zelden echt lukt) ! Food fotografie is één van de moeilijkste takken van de fotografie denk ik.  Die smakelijke ovenschotel die er op het bord opeens uitziet alsof hij al eens eerder gegeten is, die lekkere soep die een ondefinieerbaar kleurtje heeft gekregen, dat stoofpotje dat eerder op kattenvoer lijkt op foto, foto's met rare kleuren omdat ik aan 't sukkelen ben met belichting ... het is hier allemaal al de revue gepasseerd.


Dus toen Annelies van lieziepeasy me vroeg of ik zin had om mee te gaan naar een workshop over food fotografie, was "ja" snel gezegd.  Vooral toen ik zag wie de workshop zou geven, Piet De Kersgieter.  Ken je hem niet (ik eerlijk gezegd ook niet voor de workshop, maar sssst), neem dan zeker een kijkje op zijn website.  Stuk voor stuk schitterende foto's, foto's waarbij ik direct denk "oh kon ik dat ook maar !".

Afgelopen zaterdag trok ik dus gewapend met camera, statief, schriftje, pen én veel goesting naar Gent.  De plaats van afspraak was een tof oud gebouw, de Schipperskapel.  Omgebouwd tot gezellige woning voor één van de chefs van Boef, die ervoor gingen zorgen dat we met lekker gevulde maagjes (ja ja, we kregen ook een 5-gangen menu) de workshop gingen doorlopen.  En daarbij, een workshop foodfotografie zonder eten, ja dat is als een café zonder bier hé.

We starten met een lekker hapje, gefrituurde kikkererwten met dragon, paprika en rookzout.  Ik ben sowieso al fan van kikkererwten maar op deze manier waren ze nog extra lekker.

Daarna volgden nog :

scheermesjes en garnalen met een sausje van peterselie


bouillon van hutsepot met spruitjes, wortel en varkensstaart


gerookte aardpeercréme, paddestoelen, aardappeltjes en duif


en als afsluiter een lekker zoet dessert, gemarineerde peren met een siroop op basis van de marinade, vanilleijs en een mmm lekker koekje


We hebben natuurlijk niet alleen zitten eten en kletsen.  Alhoewel zet een hoop mensen met een passie voor eten en genieten samen en het wordt nooit echt stil (behalve als ze eten in hun mond hebben ;-)).  Tussen de gerechten door was er tijd voor professionele fotografietips, tijd om zelf foto's te nemen, tijd om de chefs wat op de vingers te gaan staan kijken terwijl we hen wat kookgeheimen probeerden te ontfutselen, ...

Resultaat was dus heel wat uurtjes gezellig samen fotograferen en eten, toffe mensen leren kennen en vooral veel bij leren !

Want inderdaad nu besef ik het pas écht goed, ik heb nog zoveel bij te leren en vooral te oefenen op het gebied van foodfotografie.  Het leuke zaterdag was dat we leerden dat een klein detail, een klein, eenvoudig hulpstuk soms een wereld van verschil kan maken.

Oh ja, en ik heb eigenlijk ook nog een extra kamer nodig om plaats te hebben om een deftige opstelling te maken met allerlei toffe accessoires en goede belichting.  Maar aangezien die bouwvergunning er niet direct zal komen, zal ik maar gewoon beginnen met de aanschaf van wat hulpmiddelen zoals bv een ondergrond van verweerd hout (werkt écht altijd), stukken witte karton en geschikte lampjes.  En de eetplaats wat overhoop zetten bij momenten ;-).

Om af te sluiten laat ik jullie nog een aantal sfeerbeelden zien (af en toe van iets mindere - hmm - kwaliteit waarvoor sorry) :

















4 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. Herkenbaar probleem die foto's, zelf twijfel ik regelmatig of ik energie ga steken in een fotocursus. Misschien als ze er een 5 gangen menu bij serveren de beslissing iets makkelijker wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke foto's van een zeer toffe dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof om te zien en te lezen! En het was fijn om eindelijk eens mensen te ontmoeten die net als ik hun eten koud laten worden om toch maar die ene mooie foto te hebben:-) En als newbie heb ik op een heel korte tijd enorm veel geleerd. Alhoewel er nog veel werk aan is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het eten ziet er heerlijk uit! En zo'n cursus is toch wel fijn hè. Toch weer nieuwe informatie en inzichten en nuttige tips waar ik eerst echt helemaal niks vanaf wist. Hoewel ik je foto's er al smakelijk uit vond zien hoor!

    BeantwoordenVerwijderen