zaterdag 17 januari 2015

zoete aardappel pannenkoekjes met scampi's

Verslaafd zijnde aan zoete smaken, zou je verwachten dat zoete aardappel mijn nr 1 groente is.  Toch is dat niet echt zo.  In hoofdgerechten kan de zoete smaak mij niet altijd bekoren, soms vind ik het te overheersend.  Maar dit recept, ooit eens gevonden in een Delhaize magazine, kan mij absoluut wél bekoren.  De smaken passen allemaal zo goed bij elkaar, ik zou er van blijven eten !


Snij 3 sjalotjes zeer fijn en bak ze even in wat oosterse wokolie.  Voeg er dan 4 in schijfjes gesneden zoete aardappelen aan toe (ik had voor ongeveer 1,1 kg zoete aardappelen).  Laat deze even meebakken met de sjalotjes.  Voeg dan een beetje water toe, zet het vuur lager en laat de zoete aardappelen zacht worden.
Ondertussen maak je de saus.  Je mengt hiervoor 1 zeer fijn gesneden teentje knoflook met 75 ml volle room , het sap van 1/2 sinaasappel, 2 à 3 cm verse geraspte gember en 1 koffielepel Thaise vissaus.  Meng dit alles goed door elkaar.  Deze saus moet niet opgewarmd worden.
Nu de zoete aardappelen zacht zijn, maak je er een puree van door toevoeging van 1 losgeklopt ei, 25 gr bloem en een scheutje room.  Hier is het zelf een beetje zien wanneer de puree goed is, het kan dus zijn dat je de hoeveelheid bloem of room wat moet verhogen.  Hij mag niet te droog zijn maar zeker niet vochtig want dan lukt het niet om ietwat deftige pannenkoekjes te bakken.
Kruid ook nog een beetje bij met peper naar smaak.
Om de pannenkoekjes te bakken gebruik ik dresseerringen van ongeveer 10 cm doorsnede.  Doe wat oosterse wokolie in een anti aanbakpan en vul een ring met een 3-tal eetlepels puree en strijk glad.  Laat een minuut of 2 bakken, op iets hoger vuur, en neem dan de dresseerring voorzichtig weg.  Zet het vuur lager en laat nog een paar minuten bakken.  Draai dan de pannenkoek om met behulp van een spatel.  Wees voorzichtig want ze breken gemakkelijk (ik spreek uit ervaring) ! Met deze hoeveelheid puree kan je een 4-tal pannenkoekjes maken.  Ik heb deze in 2 keer gebakken en warm gehouden.
Terwijl de pannenkoekjes bakken stamp je nog een 5 à 6 gedroogde bananenchips fijn (er mogen nog wat brokjes overblijven, dit geeft wat beet) en bak je de scampi's (ik nam er 9 per persoon).
Leg eerst de pannenkoekjes op een bord, bestrooi met wat gemalen bananenchips en leg er de scampi's op.  Giet wat van de koude saus naast de pannenkoekjes.

Wat heb je dus nodig :

  • 3 sjalotjes
  • 4 zoete aardappelen (ongeveer 1 kg)
  • 1 teentje knoflook
  • 75 ml (+ extra scheutje) volle room
  • sap van 1/2 sinaasappel
  • 2 à 3 cm verse gember
  • 1 koffielepel Thaise vissaus
  • 1 ei
  • 25 gr bloem
  • peper
  • oosterse wokolie
  • 5 à 6 gedroogde bananenchips
  • scampi's
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

1 opmerking:

  1. Och dit klinkt echt verrukkelijk! Ik heb het (volgens mij) nog nooit gegeten. Zal dit recept eens doorgeven aan mijn kok hier thuis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen