vrijdag 20 februari 2015

chocoladefudgetaart

Happy birthday to me ! Happy birthday to me !

Jaaahaaa, we mogen alweer een jaartje ouder worden vandaag ! Ik heb nu de mooie leeftijd van 40 ...
+ 3 ;-).

Traditie wil dat de jarige trakteert dus trakteer ik jullie vandaag op een stukje van de ALLER-, ALLER-, ALLER ZALIGSTE chocoladetaart van Ottolenghi (uit Het Kookboek).  Lief toch hé ?


Oei ja, wat ik even vergeten was ... jullie moeten ze wel zelf maken ! Maar geloof me, deze is absoluut de moeite waard.  Het is een smeuïge taart, zo echt eentje die smelt in je mond, met een rijkelijke chocolade smaak.

Haast je dus naar de winkel, koop alle ingrediënten en vlieg er maar in !


Je doet hiervoor 240 gr ongezouten roomboter, samen met 265 gr pure chocolade (52 %) en 95 gr pure chocolade (70 %) in een grote pot.  Zorg dat de chocolade al in kleinere stukjes gebroken is.
Dan breng je 250 gr rietsuiker samen met 4 eetlepels water op een half hoog vuur aan de kook.  Roer dit even door en giet dit dan bij de boter en chocolade.
Door de hitte van de siroop zal de boter en chocolade smelten.  Blijf zeker roeren tot alles goed gesmolten is.  Wanneer het toch niet lukt om alle chocolade te smelten (zoals bij mij dus) zet de pot dan even op een zacht vuur en roer constant.  Op een paar minuten is alles dan zeker goed gesmolten.  Laat dit een beetje afkoelen.
Roer door dit chocolademengsel één voor één 5 eidooiers.  Wees hier snel, doe een eidooier in het mengsel en begin direct te roeren.
Zet dan de pot weg tot het mengsel is afgekoeld tot kamertemperatuur.
Klop ondertussen 5 eiwitten met een snuifje fleur de sel tot een stevig schuim.  Spatel dit schuim in porties door het chocolademengsel.
Giet dan ongeveer 2/3de van het mengsel in een goed ingevette springvorm en strijk de bovenkant zo goed mogelijk glad.
Zet dit in een voorverwarmde oven van 170 ° gedurende een 40 minuten (wanneer je een mes in de taart steekt moet dit er vrijwel schoon uitkomen).  Neem de taart uit de oven en laat helemaal afkoelen in de vorm.
Eens de taart afgekoeld is, giet je het overgebleven 1/3de er bovenop.  Dit strijk je ook zo goed mogelijk glad.
Bak de taart dan opnieuw in een voorverwarmde oven van 170 ° gedurende een 20 à 25 minuten.  Hierna moet er nog wat vochtig mengsel aan het mes blijven zitten wanneer u dit in de taart steekt.
Laat de taart dan afkoelen in de vorm.
Eventueel kan je de bovenkant nog bestuiven met cacao (ik heb dit niet gedaan, ze is zo al meer dan lekker genoeg).

Normaal gezien kan je de taart op kamertemperatuur en afgedekt 4 dagen bewaren.  Ik zeg normaal gezien, want zolang heeft ze het hier niet overleefd ;-).  Voor jullie denken "vreetzakken, zo'n taart met 2 personen op nog geen 4 dagen opeten", we hebben hulp gehad !

Deze taart is echt zaaaaaaaalig, chocoholics (en anderen ook wel denk ik) gaan even het gevoel hebben in de chocolade hemel te zijn beland ;-) ! En ja, het is een bom maar als je iets doet moet je 't goed doen niet waar ?

Wat heb je dus nodig :

  • 240 gr ongezouten roomboter
  • 265 gr pure chocolade (52 %)
  • 95 gr pure chocolade (70 %)
  • 250 gr rietsuiker
  • 4 eetlepels water
  • 5 eieren
SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten