donderdag 19 februari 2015

bloemkool, kikkererwten en linzen met mosterddressing

De eerste dag van Dagen Zonder Vlees ben ik goed gestart met een super lekker vegetarisch gerecht.  Deze combinatie van groenten en peulvruchten is er eentje waar je van zou blijven eten ! Ik denk dat zelfs mensen die niet graag bloemkool eten, dit wel zullen lusten.  Door het garen in de oven blijft de bloemkool knapperig, maar toch juist zacht genoeg vanbinnen.

Ooit had ik dit recept al eens gemaakt, maar dan zonder de linzen.  Ik vond dit in Delicious magazine, bij een artikel over het boek "(h)eerlijk" van actrice Gwyneth Paltrow.  Ik was er toen al weg van, maar vond enkel de bloemkool en de kikkererwten net iets te weinig voor een volwaardige maaltijd.  Dus besloot ik er deze keer linzen bij te doen.  Het was al een toppertje, maar zo wordt het dat nog meer ! En eerlijk, koken moet je hier niet echt voor kunnen, dit kan iedereen klaarmaken.



Je spoelt 400 gr kikkererwten (1 blik) en 400 gr linzen (1 blik) en dept ze droog met keukenpapier.  
Je snijdt ook 1 bloemkool in kleine roosjes, die je samen met de kikkererwten in een ovenschotel legt.  Doe er een 5 à 10 eetlepels olijfolie bij en wat grof zeezout.  Bak dit in een voorverwarmde oven van 175 °, gedurende een 45 minuten.  Roer alles regelmatig even om en voeg halverwege nog een 100 à 150 ml room toe om het mengsel smeuïg te houden.
Ondertussen meng je 1 eetlepel Dijonmosterd met 1 eetlepel graantjesmosterd (beide mogen ietwat bol staan), 1 eetlepel wittewijnazijn en wat zwarte peper.  Meng dit alles goed door elkaar.
Snij ook een handvol verse peterselie fijn.
Als de groenten gaar zijn, roer je er de mosterddressing en de peterselie door.

Ik heb niet gelogen hé, eenvoudiger kan toch bijna niet ?

Wat heb je dus nodig :
  • 1 blik - 400 gr kikkererwten
  • 1 blik - 400 gr linzen
  • 1 bloemkool
  • 3 à 4 eetlepels olijfolie
  • grof zeezout
  • 1 eetlepel Dijonmosterd
  • 1 eetlepel graantjesmosterd
  • 1 eetlepel wittewijnazijn
  • zwarte peper
  • handvol verse peterselie 
  • scheutje room
SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten