woensdag 25 februari 2015

gratin van aardappel, zoete aardappel, prei en salie

Het is Donna Hay - dag vandaag ! Na mijn lunch volgens haar recept, zat ik voor het avondeten ook met mijn neus in haar kookboek (morgen ga ik jullie hier wat meer over vertellen).  Ik vond er een heerlijk recept voor gratin.  Gratin, niet alleen met aardappel maar ook met zoete aardappel, prei en salie.  Een aanrader van een combinatie moet ik zeggen, we hebben de gratin tot de laatste kruimel opgegeten ! En niet alleen omdat we grote honger hadden, het smaakte ook super.


Snij eerst 2 preien en 4 teentjes knoflook fijn.  Bak deze in een anti aanbak pan in een beetje ongezouten roomboter gedurende een 5 minuten.  Kruid ook met peper en zout.
Ondertussen snij je 1 grote zoete aardappel - ongeveer 550 gr en een 3-tal grotere aardappelen - ongeveer 750 gr in fijne schijfjes met een mandoline (neem het mes voor de fijnste schijfjes).  Leg de schijfjes in een grote kom en doe er 3 eetlepels olijfolie en 3 eetlepels room bij.  Kruid met peper en zout en meng voorzichtig door elkaar.
Leg bakpapier in een niet te grote ovenschotel en verdeel hierover de prei en (zoete) aardappelen in laagjes.  Leg tussen de laagjes geraspte gruyère en salieblaadjes (wees niet te zuinig hiermee, ik nam toch wel een 10-tal blaadjes voor 1 laag).  Halverwege heb ik ook nog een scheutje room tussen de laagjes toegevoegd.  Dit moet niet volgens het recept maar ik vond het anders toch net iets te droog.
Je eindigt met een laagje geraspte gruyère gemengd met salieblaadjes.
Dek de ovenschotel dan losjes af met aluminiumfolie en zet zo 30 minuten in een voorverwarmde oven van 175 °.
Daarna verwijder je de folie en laat je de schotel nog verder bakken gedurende 30 minuten.
Check daarna zeker even of de gratin gaar is (normaal gezien wel maar om niet voor verrassingen te staan bij het serveren doe ik dat wel altijd).

In het originele recept wordt er geen gruyère gebruikt maar plakken fontina kaas.  Ik werd echter in 2 supermarkten bekeken alsof ik Chinees sprak toen ik hiernaar vroeg dus koos ik voor gruyère ter vervanging.  Gelukkig had ik op voorhand al gezocht naar alternatieven voor die fontina, ik ken het hier al een beetje kwestie van wat er is in de plaatselijke supermarkten dus mijn voorgevoel zei dat dit wel eens voor problemen kon zorgen.  Vind je dus wel fontina, gebruik dit dan (en laat me gerust weten hoe het smaakt).

Wat heb je dus nodig :

  • 2 preien
  • 4 teentjes knoflook
  • ongezouten roomboter
  • peper
  • zout
  • zoete aardappel - ongeveer 550 gr
  • aardappelen - ongeveer 750 gr
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 3 eetlepels room en extra een scheutje
  • salieblaadjes (toch wel een 20 à 30 blaadjes)
  • geraspte gruyère
SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten