zaterdag 14 februari 2015

Kookboek : Plenty More

Volgende week vrijdag mag ik iets vieren ... Ik word een jaartje ouder ! Ik word er 34 (in omgekeerde volgorde ;-)).  De laatste jaren krijg ik van Stefan telkens een cadeau waar je nooit verkeerd mee kan doen bij mij, een etentje en een overnachting in een b&b ! Mijn moeder draagt hier altijd aan bij.  Dit jaar kreeg ik echter nog een extra cadeautje van haar (tja, ik moet blijkbaar toch een brave dochter zijn hé).  Inderdaad, kreeg, verleden tijd, want ik heb het afgelopen week al gekregen.  Zo'n vroege verrassingscadeautjes, altijd plezant ! En wat voor één dan nog wel ... Plenty More, het laatste nieuwe kookboek van Yotam Ottolenghi.  Dat ik daar blij mee ben, dat hoef ik niet uit te leggen zeker ?

Het is alweer een schitterend boek, vol met de allerlekkerste vegetarische gerechten.  Ik ben nu wel geen vegetariër, maar door zo'n boek zou je het worden ! Dit boek bewijst dat je zo veel kan doen met groenten, dat vegetarisch eten absoluut niet saai is.

En nu ik ga mee doen aan de actie "Dagen Zonder Vlees" komt zo'n boek natuurlijk zeker van pas.  Voor wie de actie nog niet kent, klik zeker even door op de link, en wie weet, misschien raak je ook wel overtuigd om samen met mij mee te doen.

Maar terug naar het boek, want daar wilde ik jullie tenslotte wat over vertellen.

Zoals in elk boek van Ottolenghi laten de foto's alleen al je zin krijgen in de gerechten.  OK, de recepten zijn bij momenten misschien nogal uitgebreid, maar deze zijn dan weer een leuke uitdaging voor de zovele regenachtige zondagen hier in onze streken.

De hoofdstukken gaan volgens bereidingswijze : gestoomd, gegrild, gebakken, uit de oven, ...  Dat is misschien even wennen, maar echt onhandig vind ik dat niet.

Net als in zijn eerdere boeken is het soms wel wat zoeken naar de ingrediënten, maar over 't algemeen valt dat wel mee.  Als ik iets echt niet vind, zoek ik dit gewoon op via Google en kijk ik door welk ingrediënt het eventueel kan vervangen worden.  Soms moet ik iets weglaten ja, maar zelfs dan blijven de gerechten de moeite waard.  Het blijft natuurlijk een boek geschreven door iemand die in een wereldstad als London woont, waar je veel meer exotische winkels zal vinden dan in Sint-Niklaas, België.

Zoek je nog een mooi kookboek met vegetarische gerechten, ik zou zeggen, ga naar de boekhandel en koop dit !












1 opmerking:

  1. Ik vind de illustraties prachtig.
    Vegetarische kookboeken zijn inspirerend qua gebruik van groentes. Maar ik krijg het er hier nog niet door :-)

    BeantwoordenVerwijderen