maandag 16 februari 2015

gevulde paprika met koolrabi

Voilà, het eerste recept uit Plenty More, en het was al direct een voltreffer ! Paprika's gevuld met traag gegaarde koolrabi, lekker zacht van smaak en textuur én eenvoudig te maken.  Ik wist wel dat ik blij ging worden van dit cadeautje ;-).

In het originele recept wordt er geitenkaas gebruikt maar dat staat op mijn lijst van lust-ik-absoluut-niet-eten.  Ik hou echt niet van de smaak van geitenkaas dus als dit ergens in een recept staat zal ik dit in 99 % van de gevallen vervangen door iets anders.  In dit geval heb ik mozzarella gebruikt en dat viel zeker niet tegen.

Het duurt ongeveer een uur vooraleer het klaar is maar dit is vooral door de trage gaartijd van de koolrabi, niet door het werk dat je eraan hebt.

Wij hebben dit als vegetarische maaltijd gegeten, al zou ik de volgende keer misschien wel een paprika meer voorzien, nu was het misschien iets te weinig.  Je kan dit natuurlijk ook altijd als bijgerecht serveren bij een stukje vlees als je echt niet zonder je stukje vlees kan.


Snij hiervoor 2 koolrabi in blokjes (van ongeveer 1 op 1 cm).
Smelt 130 gr gezouten roomboter zachtjes op halfhoog vuur in een pan.  Zet het vuur zeker niet hoog, dan wordt de boter te snel bruin ! Van zodra de boter gesmolten is zet je het vuur laag (stand 2 of 3) en voeg je de blokjes koolrabi, 2 eetlepels tijm, een snuifje zout en flink wat zwarte peper toe.
Stoof dit alles gedurende een 45 minuten in de open pan.  Roer regelmatig voorzichtig de blokjes even om zodat de gesmolten boter goed vermengd wordt.
Ondertussen snij je 1 gele en 1 rode paprika in de lengte doormidden.  Verwijder de zaadlijsten en zaadjes.  De steeltjes mag je eraan laten maar ik ben blijkbaar niet behendig genoeg om een paprika zo te snijden want de steeltjes moesten er ook aan geloven bij mij om de zaadjes en zaadlijsten te kunnen verwijderen (dat wordt dus nog wat oefenen).  
Leg de paprikahelften met de snijkant naar boven op een met bakpapier beklede bakplaat.  Sprenkel er olijfolie over en rooster ze gedurende een 30 minuten in de oven op 225 °.
Test na die tijd even of het vruchtvlees gaar is en zo ja, haal de paprika helften dan uit de oven.
Verlaag de temperatuur van de oven tot 200 °.
Ondertussen is de koolrabi ook gaar.  Haal deze met een schuimspaan uit de pan (zie dat je niet te veel van de gesmolten boter mee hebt) en meng met 5 bol staande eetlepels parmezaan, 2 fijngesneden teentjes knoflook en 25 gr fijngehakte kappertjes.
Schep dit koolrabi mengsel in de paprikahelften.  Verdeel er per helft 2 stukjes mozzarella over en zet nog 10 à 15 minuten in de oven tot de mozzarella gesmolten is en lichtjes kleurt. 

De paprika, de koolrabi, echt alles is boterzacht en smeuïg, absoluut een aanrader !

Wat heb je dus nodig :
  • 2 koolrabi
  • 130 gr gezouten roomboter
  • 2 eetlepels tijm
  • zout
  • zwarte peper
  • 1 gele paprika
  • 1 rode paprika
  • olijfolie
  • 5 eetlepels parmezaan
  • 2 teentjes knoflook
  • 25 gr kappertjes
  • mozzarella
SMAKELIJK :-) !

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heel lekker uit, en het is vegetarisch ;-) Ik ga het beslist eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil niet flauw doen, maar het recept van Ottolenghi is met koolRAAP. Een heel andere groente. Maar ik ga het zo toch uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen