vrijdag 13 maart 2015

erwtjes met zuring en mosterdsaus


Ik ben nog steeds volop aan het gaan voor vegetarische gerechten.  Dit is een pareltje van een recept uit Plenty More van Ottolenghi.  Het trok al direct mijn aandacht van toen ik de eerste keer het boek doorbladerde.  Ah ja, een recept met erwtjes, één van mijn lievelingsgroenten, dat moest ik gewoon proberen.

Het is zo simpel te maken maar het geeft zo'n lekkere toets aan eenvoudige erwtjes, niet te doen !

BEREIDING :

Eerst blancheer je 300 gr erwtjes gedurende 30 seconden.  Spoel ze af onder koud water en zet ze opzij.
Roer dan in een kommetje 1 eetlepel Dijon mosterd samen met 1 eetlepel graantjesmosterd, 3/4 koffielepel kristalsuiker, 3 eetlepels water en 1/2 koffielepel zout tot een glad mengsel.  In het originele recept wordt hier 1,5 koffielepel Engels mosterdpoeder gebruikt ipv 1 eetlepel graantjesmosterd maar om dat te vinden zou ik zeggen ... succes !
Zet een grote pan op halfhoog vuur en doe er 3 eetlepels olijfolie in.  Wanneer de olie heet is voeg je 4 fijngesneden bosajuintjes en 3 fijn gesneden teentjes knoflook toe.  Fruit deze gedurende een 8 minuten onder regelmatig roeren tot ze mooi gekleurd zijn.
Draai dan het vuur ietsje lager, voeg de mosterdsaus en de geblancheerde erwtjes toe, samen met 2 koffielepels mosterdzaadjes en 75 gr Griekse yoghurt.
Roer alles goed door elkaar en verwarm gedurende een minuutje.
Neem dan de pan van het vuur en meng een dik handvol zuring toe.

Ik maakte hierbij aardappelpuree, een aanrader van een combinatie !

Wat heb je dus nodig :

  • 300 gr erwtjes
  • 1 eetlepel Dijon mosterd
  • 1 eetlepel graantjesmosterd
  • 3/4 koffielepel kristalsuiker
  • 3 eetlepels water
  • 1/2 koffielepel zout
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 4 bosajuintjes
  • 3 teentjes knoflook
  • 2 koffielepels mosterdzaadjes
  • 75 gr Griekse yoghurt
  • dik handvol zuring
SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten