vrijdag 10 april 2015

ovenschotel met pasta, bloemkool en brie, gegratineerd met een pancetta - kaas korstje



Vorig weekend, tijdens een hangmoment in de zetel, kwam ik bij het zappen terecht op Njam.  Jamie Oliver was weer druk bezig in zijn keuken.  Dit geeft mij telkens de neiging om direct terug weg te zappen.  Ja, inderdaad, ik vind dat hij zeer lekkere recepten heeft maar ik zie hem absoluut niet graag bezig.  Man, wat is dat een drukke, hyperkinetische vent ! Die draait ook op een overdosis Duracell batterijen ! Ik krijg daar echt zenuwen van.  Ook nu stond mijn vinger al op het knopje om de volgende zender te kiezen, tot ik iets opving over wat hij nu juist aan het maken was.  Een combinatie van pasta en bloemkool (mmmm), in een ovenschotel (mmmm), afgewerkt met een pancetta - kaas korstje (mmmm).  Ik heb me dus even bedwongen om verder te zappen, want vooral dat korstje, daar wilde ik wel wat meer over weten.

Hij kookte de pasta blijkbaar samen met de bloemkool, maar dat heb ik niet gedaan.  Ik besloot de bloemkool eerst te bakken.  Dat vind ik echt super lekker, gebakken bloemkool.  Ik maakte er ook een roomsaus bij op basis van Brie, waar hij een saus maakte met room en het kookvocht.  Het korstje dat hij maakte bleef wél behouden.

Het resultaat is een ongelooflijk lekkere ovenschotel, zo eentje waar je van blijft eten ook al heb je eigenlijk al lang genoeg.

BEREIDING :

Snij hiervoor ongeveer 2/3 van een grote bloemkool in roosjes, die je dan in kleinere blokjes snijdt.  Bak deze blokjes gedurende een 5 à 8 minuten (of tot ze kleuren) in boter.  Neem voldoende boter want de bloemkool slorpt veel boter op.  Bak ze ook best in een aantal keren zodat telkens enkel juist de bodem bedekt is, zo krijg je het beste resultaat.  Kruid elke portie met wat peper.
Ondertussen kook je 250 gr volkoren pasta (ik nam penne) volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Zet ook 600 ml room op het vuur, waarin je 200 gr brie smelt.  De korst van de brie zal niet volledig wegsmelten.  Je moet de saus dus wel even zeven.
Bak ook 150 gr sneetjes pancetta in een anti aanbak pan.  Doe er wel telkens een klein beetje roomboter bij.  Je zal zien, de sneetjes krimpen en kleuren na een paar minuten.  Haal ze dan uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier.  Ook deze bak je best in porties, zodat de sneetjes elkaar niet overlappen.  Wanneer de pancetta allemaal gebakken is, maal je deze fijn in de keukenmachine.  De fijngemalen pancetta wordt vermengd met 100 gr geraspte kaas (ik nam een gratin mengeling van gouda, rigatello en emmental).
Doe de pasta in een ovenschotel en meng met de gebakken bloemkool.
Doe er de gezeefde room - Brie saus bij en meng goed.  Ik heb hier nog een scheutje room moeten toevoegen omdat er toch iets te weinig saus bleek.  Let op, de pasta moet niet zwemmen in de saus ! Zorg er gewoon voor dat er geen droge pasta meer is.
Bestrooi dan met het pancetta - kaas mengsel.
Zet de schotel in een voorverwarmde oven van 175 ° gedurende een 15 minuten (tot de korst mooi kleurt).

En dan ... dan kan je jezelf laten gaan ;-).

Wat heb je dus nodig :

  • 2/3 van een grote bloemkool
  • boter
  • 250 gr volkoren pasta (bv penne)
  • 600 ml room (en eventueel wat extra bij het afwerken)
  • 200 gr brie
  • 150 gr sneetjes pancetta
  • roomboter
  • 100 gr geraspte kaas (bv gratin mengeling)

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten