dinsdag 19 mei 2015

extra romig vanille roomijs


Roomijs ... zomer, winter, lente, herfst, een bolletje (of 2) gaat er altijd in ! Dit is een product dat standaard in de diepvries zit ten huize Peggy & Stefan.  Ik denk dat we er zelfs een beetje aan verslaafd zijn !

Nu moet ik wel zeggen dat ik absoluut niet hou van zo "ijzig" roomijs.   Roomijs moet ook écht romig zijn bij mij, lekker vol van smaak en textuur.  Is het dat niet, tja, hou je roomijs dan maar zou ik zeggen ! En vooral, noem het geen roomijs ! Zo is de hele familie verzot op vanille roomijs van een bepaalde ambachtelijke roomijsmaker uit de streek.  De hele familie, behalve ik ! Ik begrijp die voorkeur voor dat roomijs niet.  Ik vind dat het slechtste roomijs dat ik al ooit gegeten heb.  Totaal niet romig, precies een ijsblokje in je mond, met een ver, zéér ver, te zoeken vanille smaak.  Als dit dus als dessert op tafel komt bij familiefeestjes, bedank ik steeds voor mijn portie.  Ik zie dan iedereen zitten smullen en dat doet me niets ! Een absoluut wonder op zich, ik die andere mensen een dessert zie eten waar ik bij zit en nog geen klein steekje van jaloezie voel ! Dat moet je me normaal gezien niet aandoen hoor, of 't zou moeten zijn dat je me chagrijnig wil krijgen ;-).

Dit verhaal gewoon even om aan te tonen dat ik de textuur en smaak van roomijs zéér belangrijk vind, dat ik ongelooflijk veeleisend ben op roomijs-gebied !

Ik besloot dus mijn goede keukenvriend Kenwood uit te breiden met een ijsmaker.  Eerlijk ? Ik denk dat dit één van de beste beslissingen is die ik al ooit genomen heb ;-).  Zelf ijs maken is zo leuk, het gaf zo'n voldoening toen dat machientje stond te draaien en ik zo'n lekker romig ijs zag ontstaan !

Maar het belangrijkste van alles is de smaak, dit vanille ijs is gewoon SUPER, SUPER LEKKER ! Dit is hoe vanille ijs moet smaken ! Normaal gezien doe ik er nog altijd iets bij van een sausje of zo, maar dit eet ik met véél smaak zo zonder meer op ! Dit heeft ook gewoon niets extra nodig om smaak te geven, het heeft al meer dan smaak genoeg op zichzelf.  Ja, dit ijs gaat nog vaak klaargemaakt worden.  Plus, ik ga kommetjes zoeken die gemakkelijk uit te likken zijn om het te serveren zodat er niets verloren gaat ;-) !

BEREIDING (ongeveer 1 ltr roomijs) :

Breng 300 ml kookroom, samen met de zaadjes van 1 vanillestokje én het vanillestokje zelf, tot tegen het kookpunt aan.  Neem dan de pan van het vuur.  Dek de pan af en laat een 25 à 30 minuten staan.  Hierna verwijder je het vanillestokje.
Klop 4 eidooiers samen met 75 gr kristalsuiker tot een dik, bleek (bijna wit), niet schuimig mengsel.
Breng de kookroom terug tot tegen het kookpunt aan en giet hem dan voorzichtig bij het ei / suikermengsel.  Blijf tijdens het gieten voortdurend roeren met een houten lepel.
Doe dit mengsel terug in de pan en verwarm het op een laag vuurtje.  Blijf voortdurend roeren tot het mengsel aan de bolle kant van een lepel blijft "plakken".  Van zodra dit het geval is (na zo'n 5 minuten ongeveer), neem je de pan van het vuur, je mag het zeker niet te lang opwarmen want dan gaan de eieren stollen.
Laat dit mengsel goed afkoelen en zet het daarna minstens 1 uur in de koelkast.
Klop tenslotte 300 ml volle room tot hij dik en lobbig is en spatel deze voorzichtig door het koude mengsel.
Schep dit in de ijsmachine en draai er ijs van.  Check hier zeker de gebruiksaanwijzing van je ijsmaker.  Bij Kenwood is dit ongeveer 20 à 25 minuten maar dit hangt natuurlijk af van je type machine.

Dit recept komt uit "Het ijsmachineboek", dat vol staat met allerlei heerlijke recepten.  Dit boek gaat nog vaak gebruikt worden denk ik :-).

Wat heb je dus nodig :

  • 300 ml kookroom
  • 1 vanillestokje
  • 4 eidooiers
  • 75 gr kristalsuiker
  • 300 ml volle room

SMAKELIJK :-) !

6 opmerkingen:

  1. Njammie... en net nu ik op mijn lijn aan 't letten ben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar af en toe moet je jezelf belonen hé, om niet zot te worden van het opletten ;-).

      Verwijderen
  2. Als ik roomijs eet maak ik hem ook zelf, super, dan koop je geen meer in de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, die uit de winkel heeft afgedaan ! Het is ook helemaal niet moeilijk om zelf te maken, nog een voordeel buiten de veel betere smaak.

      Verwijderen
  3. Mmmmmmh! En daar een paar Beerveldse aardbeien bij en een dot slagroom... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen