vrijdag 15 mei 2015

pasta met kikkererwten, spinazie en chili - knoflookkruim


Dit gerecht had ik een paar weken geleden al eens klaargemaakt.  Het staat in Delicious magazine van mei en het trok direct mijn aandacht.  Pasta, kikkererwten en spinazie in 1 gerecht, hoe zou dat nu verkeerd kunnen uitpakken ? Absoluut niet dus, het bleek een heerlijk gerecht te zijn.  Ik was blijkbaar echter toen zo opgewonden om er van te proeven dat ik letterlijk stond te trillen.  Geen enkele, maar dan ook geen enkele foto die ik toen nam van het gerecht bleek scherp ! Ik had dus de keuze, of een slechte, onscherpe foto met jullie delen of dit nog eens opnieuw maken, voor een nieuwe foto  Jullie raden het al, ik koos voor het tweede.  Met plezier hoor, want dit is echt top.

Ik voegde er nog een extra toets aan toe nu, extra citroensap voor wat extra pit.  Een risico hoor, want Stefan is niet zo verzot op gerechten met citroensmaak.  Zijn bord was echter netjes tot het laatste kruimeltje opgegeten, dus ik heb er blijkbaar toch niet slecht aan gedaan.Of 't zou moeten zijn dat hij zo uitgehongerd was dat alles goed was, zolang het maar eten was.  Maar ik denk het niet ...

BEREIDING (2 pers) :

Eerst maak je het chili - knoflookkruim.  Maal hiervoor 3 sneetjes grof brood (korsten verwijderd) fijn, tot kruim, in de keukenmachine.  Verhit een 2 eetlepels olijfolie in een anti aanbakken en bak het kruim gedurende een paar minuten tot het lichtjes kleurt.  Voeg er dan 1 fijn gesneden teentje knoflook, de rasp van 1 citroen en 2 zeer fijn gesneden kleine gedroogde chilipepertjes aan toe (verwijder zeker de zaadjes !).  Bak nog even verder gedurende 1 à 2 minuten.  Zet de pan opzij.
Kook ondertussen ook al een 250 gr volkoren pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Doe in een grote pan (ik gebruik de wok) een 2-tal eetlepels olijfolie.  Bak hierin 4 fijn gesneden teentjes knoflook gedurende ongeveer 1 minuut.  Zet het vuur niet te hoog zodat de knoflook niet verbrandt !
Voeg dan 1 blik - 400 gr kikkererwten toe en laat deze gedurende een 3 minuten meebakken.  Het vuur mag ietsje hoger gezet worden maar roer wel regelmatig om.
Tenslotte voeg je een 300 gr spinazie toe, die je laat slinken.
Ondertussen laat je een scheutje olijfolie opwarmen met daarin het sap van 1 citroen.  Bak hierin even de pasta op niet te hoog vuur.  Deze stap heb ik zelf extra toegevoegd.  Indien je niet houdt van de smaak van citroen laat je dit best achterwege.
De pasta mag je dan toevoegen bij de kikkererwten / spinazie.  Meng alles goed door elkaar en kruid nog wat bij met een beetje peper.
Bij het serveren bestrooi je de pasta met het kruim.  Dit geeft een lekker krokante toets aan het gerecht.

Wat heb je dus nodig :

  • 3 sneetjes grof brood
  • olijfolie
  • 5 teentjes knoflook
  • rasp en sap van 1 citroen
  • 2 kleine gedroogde chili pepertjes
  • 250 gr volkoren pasta
  • 1 blik - 400 gr kikkererwten
  • 300 gr spinazie
  • peper

SMAKELIJK :-) !

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk!
    Ik vind de foto zo geweldig mooi, mijn complimenten! Smashing :-)

    BeantwoordenVerwijderen