donderdag 18 juni 2015

romige havermout


Ontbijt ... ik sta op en ik MOET gewoon ontbijt hebben.  Ik snap niet hoe iemand kan functioneren zonder te ontbijten.  Het allerergste dat je me kan aandoen, is zeggen dat ik nuchter moet blijven voor bv een bloedonderzoek.  Niets valt er dan met mij aan te vangen tot ik eindelijk iets mag eten.

Het ontbijt kan ook zo'n zalig relax moment zijn, rustig eten, een goed boek erbij of leuk gezelschap, zacht muziekje op de achtergrond, ... Ik kan daar zo van genieten.  Tijdens het weekend, maar zeker en vast op vakantie.  Het aangeboden ontbijt is toch één van de criteria waarop een hotel of B&B wordt gekozen.  Voor mij betekent een lekker, uitgebreid ontbijt de start van een goede vakantiedag.

Ooit, vele jaren geleden, toen we nog niet slimmer waren, kozen we een hotel in Barcelona enkel en alleen op prijs.  Zo'n 5 minuten na aankomst wisten we al hoe laat het was.  Het hotel bleek een verouderde doolhof van smalle, donkere gangen en spartaans ingerichte kleine kamers te zijn.  De verf brokkelde van de muren, er hing een niet zo frisse geur en we kwamen al eens een vochtplek tegen.  Om de ontbijtzaal te bereiken moest je je eerst een weg banen door het rokerslokaal ... waar je de rook, ja toch bijna letterlijk, kon snijden.  De ontbijtzaal zelf was een donkere, benauwde ruimte in de kelder.  Als ze daar dan ook nog eens een ontbijt serveren met pistolets die als een boemerang zouden terugkeren wanneer je ze tegen de muur zou gooien, met vlees dat er lichtelijk verdacht uitziet, met kaas waarvan de randjes uitgedroogd zijn, ... tja dan begint de dag niet goed.  Van alle city trips die we gedaan hebben heeft Barcelona de minst positieve indruk nagelaten.  Na 3 dagen waren we het daar kotsbeu en konden we nog weinig moois ontdekken aan de stad.  We zijn tot nu toe ook niet meer teruggekeerd naar Barcelona en willen dat ook niet (zoals zovele mensen toch wel doen of willen) en ik heb het sterke vermoeden dat elke dag op zo'n miserabele manier starten daar voor een groot deel tussen zit.

Dit even om aan te tonen dat ontbijt belangrijk is voor ons.  Ik ga dan ook regelmatig op zoek naar leuke ontbijtideetjes.  Zo ben ik al een tijdje verzot op havermoutpannenkoeken, die hier toch wel 1 à 2 keer per week op tafel komen.  Vorige week "ontdekte" ik de blog Havermoutje, met allerlei lekkere recepten oa bestaande uit (tja, logisch) havermout.  Ook dit recept heb ik daar gevonden.  Toen ik vanmorgen wakker werd en enkel grijze lucht zag, kreeg ik zin in een stevig, warm ontbijt.  Het ideale moment dus om dit recept uit te proberen.  Ik vind het absoluut lekker, smeuïg met een notensmaakje, maar ik denk dat je toch wel een beetje fan van havermout moet zijn om het te lusten.  Als je twijfelt of het iets voor jou is, zou ik het toch eens proberen.  Het is snel klaar dus van veel verloren tijd kan je niet spreken als je het niet lust.


BEREIDING (voor 1 pers) :

Doe 15 hazelnoten samen met 50 gr havervlokken, 200 ml hazelnootmelk en 1/2 appel in de blender. Mix alles goed door elkaar.
Doe het mengsel in een pan en laat het een 5-tal minuten koken tot een iets dikkere pap.
Schep het in een kom of glas en leg er fruit naar keuze op.  Ik heb de resterende 1/2 appel in kleine stukjes gesneden en even door de kaneel gewenteld.  Je kan natuurlijk ook aardbeien, of blauwe bessen, of wat je ook maar graag lust er bij doen.

Wat heb je dus nodig :

  • 15 hazelnoten
  • 50 gr havervlokken
  • 200 ml hazelnootmelk
  • 1/2 appel
  • fruit naar keuze 

SMAKELIJK :-) !

1 opmerking: