dinsdag 7 juli 2015

Italiaanse farrosalade



Ex-collega's, ook al neem je je voor om contact te houden met hen en nog af te spreken, in de praktijk blijkt dit niet altijd even evident.  Contacten verwateren door omstandigheden, er was wel een toffe band als collega's maar een vriendschap opbouwen buiten het werk blijkt niet te lukken, enzovoort, enzovoort, ...

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, ex-collega's die echte vrienden worden, met wie je wel én graag contact blijft houden.  Voor mij is Ann er zo eentje.  Een toffe, lieve, kattengekke vriendin, met wie ik zalig kan kletsen en lachen.  Een vriendin die er ook is op moeilijke momenten.  Toen ik vorig jaar in december mijn Naughty verloor, was zij de eerste die ik een berichtje hierover stuurde.  Zij belde mij direct op, ook al zat ze op haar werk, en liet me even mijn verhaal doen en goed uithuilen.  Zij stuurde ook een mooi kaartje met troostende woorden, dat ik nog steeds niet kan lezen zonder tranen in mijn ogen.

Deze goede vriendin kwam vorige week na haar werk langs, om een hapje te eten en wat bij te kletsen.  Wetende dat zij ook graag vegetarisch eet, besloot ik om deze farrosalade te maken als hoofdgerecht.  Ja, ja, hoofdgerecht in een 3-gangen menu want zulke vrienden moet je koesteren ... en lekker te eten geven ;-).  Voor de nieuwsgierigen, als voorgerecht was er toast van home - made brood met salie - walnoot paté, als dessert zelf gemaakt vanille roomijs met aardbeien.

Voor wie farro nog niet kent, dit is een Italiaanse graansoort, met een beetje een nootachtige smaak.  Ik had het ontdekt / gekocht bij Albert Heyn, de enige winkel waar ik het tot nu toe bij ons in de streek heb gevonden.  Het is dus nog niet zo bekend blijkbaar (of toch niet in het Waasland).  Omdat het Italiaans is besloot ik het te combineren met ingrediënten die vaak voorkomen in de Italiaanse keuken.  Het is dus een eigen recept, niet baanbrekend maar wel heel lekker (ook al zeg ik het zelf in alle onbescheidenheid ;-)).


BEREIDING (voor 2 pers) :

Snij eerst alle groenten in blokjes (niet te klein, niet te groot) : 1/2 aubergine, 2/3 courgette en 1/2 rode paprika.  Snij ook 1 rode ajuin en 3 teentjes knoflook zeer fijn.
Bak de stukjes ajuin even in olijfolie, voeg de look toe, die je kort meebakt en doe er dan de aubergine bij.  Laat dit een paar minuten bakken en roer regelmatig alles even om.  Doe het daarna in een grote schaal.
In dezelfde pan als de aubergine doe je opnieuw wat olijfolie indien nodig.  Bak hierin de rode paprika, gekruid met flink wat Italiaanse kruiden, gedurende een paar minuten.  Doe dit dan bij de aubergine.
Neem terug dezelfde pan, voeg een beetje olijfolie toe en bak de courgette, gekruid met 1 koffielepel gerookt paprikapoeder, gedurende een paar minuten.  Doe ook dit bij de aubergine en rode paprika.
Ondertussen kook je 150 gr farro volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.  Ik heb bij het water een klontje gezouten roomboter gedaan en wat Italiaanse kruiden naar smaak.  Wanneer de farro klaar is, doe je deze bij de groenten, samen met het sap van 1/2 citroen, een goed handvol verse gescheurde basilicum en flink wat bieslook (niet te fijn gesneden).
Laat de salade afkoelen op kamertemperatuur.
Je roostert ook 50 gr pijnboompitten in een anti aanbakken, die je dan mengt onder de salade.
Bij het serveren leg je nog een aantal mozzarellabolletjes op de salade en je kan smullen !

Op deze manier is dit een vegetarisch gerecht maar je kan dit evengoed als bijgerecht geven bij een stukje vlees op de BBQ.

Wat heb je dus nodig :

  • 1/2 aubergine
  • 2/3 courgette
  • 1/2 rode paprika
  • 1 rode ajuin
  • 3 teentjes knoflook
  • olijfolie
  • Italiaanse kruiden
  • 1 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • 150 gr farro
  • klontje gezouten roomboter
  • sap van 1/2 citroen
  • handvol verse basilicum
  • verse bieslook
  • 50 gr pijnboompitten
  • mozzarellabolletjes

SMAKELIJK :-) !

4 opmerkingen:

  1. wat een gezond en lekker gerechtje ziet dit eruit!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zou je de faro kunnen vervangen door bv tarwegraantjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij ook zeker lekker. Laat gerust weten hoe het smaakte, ik ben benieuwd :-) !

      Verwijderen