maandag 6 juli 2015

spinaziesoep met feta


Ik ben vandaag eigenlijk best wel flink bezig, al zeg ik het zelf.  Als ontbijt nam ik een appel, in kleine stukjes gesneden en gemengd met wat plantaardige yoghurt, kaneel en de allerlekkerste home made cruesli.  Daarna heb ik een half uurtje gesport, onder het wakende oog van mijn Frisky (en die kan super streng kijken hoor, dus onderschat dat niet ;-)).  Ik heb al 1 liter water binnen en nu heb ik een gezonde lunch à la Pascale Naessens gegeten.  Er zijn zo van die dagen dat het precies vanzelf gaat, gezonder en sportiever leven ;-) !

Dit recept komt uit het prachtige kookboek Puur Eten van Pascale Naessens.  Het is zo eenvoudig en snel klaar te maken, dat ik mij afvraag waarom ik dit niet eerder heb gemaakt.

Omdat ik mosterd en spinazie een zeer lekkere combinatie vind, heb ik een kleine eigen toets aan het gerecht gegeven door mosterd en mosterdzaadjes toe te voegen.  Ben je echter geen fan van mosterd, dan kan je het achterwege laten, zoals in het originele recept.


BEREIDING (voor 2 pers) :

Laat een goede scheut olijfolie warm worden en voeg er dan 1 koffielepel mosterdzaadjes aan toe.  Laat deze kort bakken en doe er dan 1 witte ajuin (grof gesneden) en 3 teentjes knoflook bij.
Dit laat je een 2-tal minuutjes op niet te hoog vuur bakken.  Roer alles regelmatig even om zodat het niet kan aanbranden.
Voeg er dan 400 gr verse spinazie aan toe en kruid met een beetje zout en flink wat peper.
Wanneer de spinazie geslonken is, giet je 0,5 liter water erbij.
Breng dit aan de kook en laat een paar minuten koken.
Zet het vuur dan af, voeg een goede koffielepel Dijon mosterd toe en mix de soep.
Doe in 2 kommetjes telkens een 100 gr verkruimelde feta en verdeel de soep erover.

Door de feta heb je wat "beet" in de soep maar je kan ook een deel van de spinazie opzij houden en niet mee mixen als je nog wat meer structuur wil.

Wat heb je dus nodig :

  • olijfolie
  • 1 witte ajuin
  • 1 koffielepel mosterdzaadjes
  • 3 teentjes knoflook
  • 400 gr verse spinazie
  • zout
  • peper
  • 0,5 liter water
  • koffielepel Dijon mosterd
  • 200 gr feta

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten