woensdag 26 augustus 2015

gebakken groenten met kurkuma en kaas


Ik vind van mezelf dat ik (voor mijn doen) zeer goed bezig ben op het gebied van gezond eten en sporten.  Ik rij sinds kort elke dag met de fiets naar het werk, dat is heen en terug toch al 40 minuten dat mijn beentjes getraind worden.  Ja, ok, ik geef het toe, het is een elektrische fiets maar ook al denken vele mensen dat je dan niet meer moet trappen, je moet wel degelijk nog trappen hé.  Anders valt die fiets ook stil (en ik omver ;-)).  Voor mij is dit de ideale oplossing, mijn slechte knietjes worden wat gespaard, ik stap niet stram en stijf van die fiets als een oma van 100 jaar én ik beweeg en verbruik calorieën.  Maw, ik mag al eens zondigen zonder schuldgevoelens.  Ja, precies of die heb je ooit al gehad, Peggytje ! 

Ik let daarnaast ook een beetje op mijn eten en ben dus helemaal into Pascale Naessens recepten.  Dit is er eentje uit Mijn Pure Keuken 1 & 2, een boek met top recepten.  Zoals dit recept dat een absolute aanrader is en zo eenvoudig klaar te maken, dat het bijna niet te geloven is.

Op deze manier hoop ik dus een beetje strakker in mijn vel te komen zitten.  "Love handles", dat klinkt misschien wel schattig maar eigenlijk zijn ze dat niet ...


BEREIDING (voor 2 pers) :

Snij 2 teentjes knoflook zeer fijn.  Snij ook 1 aubergine, 1 courgette, 1 prei, 1 wortel en 1 kleine groene peper fijn.  De wortel heb ik in zeer fijne reepjes gesneden maar dat hoeft niet als je dat teveel werk vind en het graag wat meer vooruit wil zien gaan.
Bak eerst de knoflook kort in een scheut olijfolie.  
Voeg hier een goed bol staande koffielepel kurkuma en wat zwarte peper aan toe en meng goed.
Dan begin je met de groenten.  Eerst laat je de reepjes wortel even meebakken, ongeveer een minuutje of zo, dan voeg je alle andere groenten toe.  Laat alles een paar minuten bakken terwijl je regelmatig alles omroert.
Voeg dan een klein beetje water toe, zet een deksel op de pan en laat nog een paar minuten op een zacht vuurtje stoven.
Bak ondertussen ook een dik handvol cashewnoten in een anti aanbakpan tot ze lichtjes kleuren.
Leg op een bord een sneetje belegen kaas (ik nam Gouda), verdeel er wat groenten over, leg hier terug een sneetje kaas op, terug wat groenten en eindig met een sneetje kaas.  Door de warmte van de groenten zal de kaas lichtjes smelten.  
Strooi er de cashewnoten bij en wat sesamzaadjes.
Werk tenslotte af met balsamicosiroop.

Zaaaaalig lekker !

Wat heb je dus nodig :
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 aubergine
  • 1 courgette
  • 1 prei
  • 1 wortel
  • 1 kleine groene peper
  • olijfolie
  • koffielepel kurkuma
  • zwarte peper
  • handvol cashewnoten
  • 6 sneetjes belegen kaas (Gouda)
  • sesamzaadjes
  • balsamicosiroop

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten