donderdag 27 augustus 2015

erwtjes en wortelen Ottolenghi style


Als kind was ik er al verzot op, erwtjes en wortelen.  In de pre-blog periode stond dit meestal toch wel 1 keer per week op het menu.  Nu is dat wat minder geworden, omdat ik graag allerlei recepten test en we dus meestal zelfs niet 1 keer per maand hetzelfde eten.  Buiten dan spaghetti bolognese, dat kan ik niet langer dan 1 week missen !

Vroeger maakte ik erwtjes en wortelen ook steeds op de klassieke manier maar sinds ik dit recept heb ontdekt gaan ze enkel nog zo op tafel komen.  Het is dan ook een recept van 1 van mijn grote idolen op kookgebied, Yotam Ottolenghi.  Het komt uit Het Kookboek, één van zijn schitterende kookboeken.  Het kost weinig extra moeite in vergelijking met de klassieke manier, maar het smaakt zoveel beter.  Ik heb het vandaag gemaakt na mijn werkdag, het is dus zeker geen weekend recept, geen tijdrovend recept.


BEREIDING (voor 2 pers) :

Begin eerst aan de saus.  Doe een 150 ml sinaasappelsap (van 2 appelsienen) samen met 75 ml rode wijn, 50 gr honing, 2 kaneelstokjes en 4 steranijs samen in een pot.  Breng aan de kook en laat dan op een zachter vuurtje sudderen en inkoken gedurende ongeveer 15 à 20 minuten.
Ondertussen snij je een 8-tal niet te dikke wortelen in fijne schijfjes.  Doe deze schijfjes in een ovenschotel en meng met een flinke scheut olijfolie, 3 fijngesneden teentjes knoflook en wat peper.  Zet de schotel 15 minuten in een voorverwarmde oven van 200 °.
Hierna haal je de ovenschotel uit de oven en voeg je de saus toe.  Roer alles goed door elkaar en zet nog 5 minuten in de oven.
Ongeveer 1 minuut voor het einde van deze 5 minuten voeg je 1 blik erwtjes - 160 gr toe, zodat deze even kunnen mee opwarmen.

En dan ... dan kan je aanvallen op deze klassieker met een lekkere twist !

Wat heb je dus nodig :
  • 150 ml sinaasappelsap (van 2 appelsienen)
  • 75 ml rode wijn
  • 50 gr honing
  • 2 kaneelstokjes
  • 4 steranijs
  • 8-tal wortelen
  • olijfolie
  • 3 teentjes knoflook
  • peper
  • 1 blik erwtjes - 160 gr

SMAKELIJK :-) !

3 opmerkingen:

  1. Een feest om naar te kijken en een recept richting herfst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan de beschrijving van het recept te lezen, proeft het al lekker! :-) Hier is spaghetti bolognese ook de terugkerende klassieker op de menu :-)

    BeantwoordenVerwijderen