zaterdag 29 augustus 2015

gebakken aubergines met mozzarella en tomatensaus


Sinds ik terug aan het werk ben, heb ik een klein ritueel ontwikkeld bij het koken.  Op het werk mogen we geen radio laten spelen en ik mis dat echt, zo niets van muziek de ganse dag lang.  Vroeger luisterde ik dan al in de auto naar muziek maar ook dat valt nu weg, nu ik helemaal weg ben van mijn nieuwe fiets en mij dus op een gezonde manier naar en van het werk begeef.  Bij thuiskomst snak ik daarom ook echt naar muziek.  Tijdens het koken zet ik dus mijn Ipod op, met mijn favoriete muziek.  En dan ... gaan ! Een nummer dat er de laatste weken steeds bij is, is "Happy together" van The Turtles.  Euh, sorry, wie ? Ja, ik kende hen ook niet tot een week of 6 geleden.  Op mijn laatste zondagavond als werkloze gingen Stefan en ik naar "The Minions" kijken, om bij mij de zenuwen voor het opnieuw starten even wat weg te werken.  Ik vind dat zalige figuurtjes, zo schattig, zo grappig, zo zomers geel, zo onverstaanbaar met hun super taaltje ;-) ! Nu, ik ben duidelijk niet de enige van iets rijpere leeftijd die fan is van de Minions, de zaal zat toen bijna vol met volwassenen, die allemaal al lachend terug buiten gingen na anderhalf uur.  Echt waar, als je hem nog niet gezien hebt, ga kijken, hij is echt leuk.  Het liedje dat ik net noemde hoor je in het begin en ik vind het een nummer waar je effectief happy van wordt.  Het is zeker geen nieuw liedje, het dateert al van eind jaren '60.  En om één of andere reden ben ik er weg van, word ik er vrolijk van, schiet ik uit de startblokken om te koken als een Duracell konijntje ;-).  Waarschijnlijk gaan er mij nu wel een aantal onder jullie zot verklaren, maar hé, zot zijn doet geen zeer, niet waar ;-) !?

Bij dit gerecht was het dus ook van dat, tijdens het snijden van de aubergine werd ik helemaal happy :-) ! Nu, niet alleen tijdens het snijden van de aubergine werd ik gelukkig, ook bij het eten van dit gerecht.  Het is gebaseerd op een recept van Njam TV, én het is ook ongelooflijk njam.

Het is oorspronkelijk een aperitiefhapje maar ik maakte er polenta bij en zo werd het een lekker hoofdgerecht.


BEREIDING (voor 2 pers) :

Snij 2 aubergines elk in 6 plakjes, die je kruidt met peper.
Bak ze in een beetje olijfolie gemengd met roomboter tot ze langs beide kanten lichtjes kleuren.  Hou het wel wat in 't oog en zet je vuur niet te hoog zodat ze niet verbranden.  Je moet dit ook in verschillende keren doen, zodat de plakjes aubergine telkens netjes naast elkaar kunnen liggen.  Laat ze telkens na het bakken uitlekken op keukenpapier.
Ondertussen stoof je ongeveer 0,5 kg tomaten samen met 2 fijngesneden teentjes knoflook en 1/2 fijngesneden ajuin in een beetje olijfolie met look en chili.  Doe er een scheut rode wijn bij en kruid met wat Italiaanse kruiden.  Beide heb ik als eigen toets op 't gevoel toegevoegd en niet afgemeten (daarbij, we gaan nu toch niet muggenziften over wat wijn ;-)).  Laat dan sudderen op een middelmatig vuur tot de tomaten uit elkaar beginnen te vallen.  Mix de saus.  Je moet dit niet doen, je kan de saus behouden met stukjes erin maar dan kan je wel best de tomaten pellen om velletjes te vermijden.
Leg een laagje tomatensaus (ongeveer de helft) in een ovenschotel en leg hierop de helft van de aubergine plakjes.  Verdeel er schijfjes mozzarella over.
Leg de rest van de aubergine plakjes over de mozzarella maar leg ze in de andere richting als het eerste laagje.  
Verdeel de rest van de tomatensaus erover en werk verder af met plakjes mozzarella.
Bestrooi met parmezaan en nog wat Italiaanse kruiden.
Zet de schotel dan gedurende 15 minuten in een voorverwarmde hete lucht oven van 175 ° à 185 °.

Zoals gezegd maakte ik er dus polenta bij.  Ik nam 125 gr polenta, dat ik kookte in 500 ml water waarin een klontje roomboter werd gesmolten en waaraan Italiaanse kruiden waren toegevoegd.

Wat heb je dus nodig :
  • 2 aubergines
  • olijfolie (met look en chili)
  • roomboter
  • 0,5 kg tomaten
  • 2 teentjes knoflook
  • 1/2 witte ajuin
  • rode wijn
  • Italiaanse kruiden
  • 1 pakje mozzarella (cucina) 400 gr
  • parmezaan

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten