zaterdag 19 maart 2016

truffelaardappelsoep met rozemarijn


Zo'n 3 weken geleden zag ik in de plaatselijke supermarkt truffelaardappelen of Vitelotte aardappelen liggen.  So what, denken velen onder jullie nu misschien.  Als je echter weet dat die plaatselijke supermarkt zich in een klein dorp bevindt en vooral standaard voeding verkoopt, dan begrijp je wel dat ik vol enthousiasme een zakje van 1 kg meegrabbelde.  Ja, zo ben ik dan hé, als ik zoiets zie.  Het boodschappenlijstje is dan even vergeten, het ik-neem-geen-overbodige-dingen-mee-uit-de-supermarkt-principe wordt dan even opzij gezet.  Op zo'n moment heb ik eigenlijk geen flauw idee wat ik met dat produkt moet aanvangen, maar ik wil, ik moet dat dan gewoon hebben.

Probleem nu was dat ik het zakje truffelaardappelen netjes had opgeborgen in de koele berging ... om het dan te vergeten ! Gelukkig loopt er hier in huis ook nog iemand rond die mij wat controleert op dat gebied en mij erop attent maakte dat mijn truffelaardappelen al van die witte stengeltjes aan het krijgen waren en het dus hoog tijd was om ze te gebruiken.  Ze waren niet meer super stevig dus eigenlijk enkel nog geschikt om aardappelsoep van te maken.

Aardappelsoep met een speciaal kleurtje dan wel.  De truffelaardappel is immers paars gekleurd, een kleur die behouden blijft tijdens het koken.  Het is een beetje een raar zicht maar het is wel lekkere soep.  Qua smaak komt het sterk overeen met gewone aardappelsoep.

Je kan de kleur van de aardappel nog goed zien op de foto hierboven, op de schillen die rond de kom liggen.  Oh ja, dit is ook de kleur van je handen na het schillen van deze aardappel ;-) !



BEREIDING (voor 1 ltr soep) :

Schil 1 kg truffel (Vitelotte) aardappelen.
Bak 1 grof gesneden rode ajuin in wat olijfolie en voeg dan 5 takjes rozemarijn toe.  Laat deze even meebakken.
Doe er dan de aardappelen bij en 1 liter groentenbouillon.  Kruid met wat peper en zout.
Breng aan de kook en laat gedurende een 15 minuten pruttelen op een zacht vuurtje.
Haal dan de rozemarijn uit de soep en mix ze.

Wat heb je dus ndoig :
  • 1 kg truffel (Vitelotte) aardappelen
  • 1 rode ajuin
  • 5 takjes rozemarijn
  • 1 ltr groentenbouillon
  • peper
  • zout

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten