vrijdag 18 maart 2016

zoete aardappel koekjes met een sausje op basis van Griekse yoghurt & zure room


We zijn ondertussen al in de 5de week van Dagen Zonder Vlees en ik blijf lustig verder vegetarisch koken.   Het kost mij ook totaal geen moeite om geen vlees te eten, ik mis het zelfs niet.  Zit er misschien toch ergens in mij een vegetariër verscholen ? Sowieso ga ik na de Dagen Zonder Vlees veel vegetarisch blijven eten.  Het kan zo lekker zijn, zo anders, zo creatief.

Ik krijg natuurlijk hulp van Ottolenghi bij het opstellen van een menu.  En is dat nu niet dé meester van de vegetarische recepten ? Voor een niet-vegetariër kan hij immers verdomd lekkere vegetarische recepten uit zijn mouw schudden.  Als je meer vegetarisch wil eten, zou ik echt aanraden om zijn kookboeken in huis te halen.  De inspiratie die je dan opdoet is gewoon ongelooflijk.  Alleen al van de foto's in zijn boeken krijg je zin om vegetarisch te koken.

Dit recept komt uit Plenty.  Enkel al door de titel was ik meteen verkocht.  Ik bedoel maar, koekjes van zoete aardappel ? Dat kan toch alleen maar lekker zijn ? En inderdaad, dit is top.  De combinatie met het sausje op basis van Griekse yoghurt en zure room is heerlijk.  Dit is zo'n gerecht waar je van kan blijven eten, waar je echt spijt hebt bij de laatste hap dat het de laatste hap was !

Het is ook helemaal niet moeilijk te maken.  Ik heb deze nog na het werk gemaakt.  Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de zoete aardappelen 's morgens al had gekookt.  Dit is ook echt wel aan te raden want je moet ze na het koken een uur laten uitlekken.  De rest van de bereiding is echter niets tijdrovend aan, dus dat kan je gemakkelijk bij thuiskomst nog doen.

Ik gebruikte ook voor de eerste keer mijn sojasaus met wasabi - koriander van Lima Bio Food (van de give-away - tip voor de winnaars ;-)).  Een lekkere sojasaus maar met een heftige, niet echt goed ruikende geur dus even wat goede raad als je dit ook zou kopen : steek je neus niet te dicht bij dat flesje !


BEREIDING (voor 2 pers) :

Kook ongeveer 1 kg in blokjes gesneden zoete aardappelen gaar, botergaar zoals Ottolenghi het noemt.  Laat ze in een vergiet uitlekken.  Ik heb ze dus zoals gezegd 's morgens al gekookt, en ze dan in de koelkast bewaard tot 's avonds.
Maak de saus door 75 gr Griekse yoghurt, 75 gr zure room, 2 eetlepels olijfolie, sap van 1/2 citroen, 2 eetlepels sojasaus met wasabi-koriander of 1 eetlepel fijn gesneden koriander, peper en een snuifje fleur de sel.  Dit sausje maakt het gerecht echt af, dus maak dit er zeker bij !
Begin dan aan de koekjes.
Doe de gekookte zoete aardappelen in een grote kom, samen met 3 eetlepels sojasaus met wasabi-koriander (of gewone sojasaus), 100 gr bloem, snuifje fleur de sel, 1 koffielepel rietsuiker en 3 fijn gesneden pijpajuintjes.  Meng dan alles goed door elkaar met je handen tot je een tamelijk glad mengsel krijgt.  
Smelt boter in een anti aanbakpan en bak hierin de koekjes.  Schep telkens met een eetlepel een flinke schep van het mengsel uit de kom, leg het in de pan en druk het wat platter met de bolle kant van de lepel.  Laat de koekjes aan elke kant een paar minuten bakken op halfhoog vuur tot ze mooi kleuren.  Je zal dit in een aantal keren moeten doen.  Ik heb na het bakken al de koekjes op een groot bord gelegd dat ik even in een voorverwarmde oven van zo'n 50 gr heb gezet.  Zo kan je allemaal warme koekjes serveren.
Een tip : neem bij elke hap van een koekje zeker wat saus mee, mmmmm ;-).

Wij aten er kroketjes bij, maar wil je het niet vegetarisch houden kan je er natuurlijk gerust een stukje vlees bij eten.

Wat heb je dus nodig :
  • 1 kg zoete aardappelen
  • 75 gr Griekse yoghurt
  • 75 gr zure room
  • olijfolie
  • sap van 1/2 citroen
  • sojasaus (met wasabi-koriander)
  • eventueel verse koriander
  • peper 
  • fleur de sel
  • 100 gr bloem
  • 1 koffielepel rietsuiker
  • 3 pijpajuintjes
  • roomboter

SMAKELIJK :-) !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten