zaterdag 2 juli 2016

linzen - flageolets ragu met Griekse pasta



Deze schitterende Belgische zomer, met zijn donkere, grijze luchten, zijn grauwheid, zijn regen, zijn hagel, zijn 15 minuten zon per week, doet een mens snakken naar comfort food.

Comfort food zoals dit gerecht.  Een kommetje troost dat een mens helemaal opwarmt vanbinnen en even de zon tevoorschijn haalt, ook al was het slechts in gedachten.

Dit recept is gebaseerd op een recept dat ik zo'n 2 jaar geleden vond in één van de allereerste Delicious magazines die ik in handen kreeg.  Het is hier toen zelfs ook verschenen op mijn blog maar als ik nu terugkijk op die foto ... niet tevreden ! Ik besloot het dus opnieuw te maken.  Wat eigenlijk ook meer dan tijd werd, na 2 jaar.  Zeker omdat ik er zo van genoten had de eerste keer.

Ik maakte het toen met een stukje vlees bij.  Ondertussen ben ik echter al serieus verknocht geraakt aan vegetarische maaltijden dus het vlees verdween en in de plaats kwamen flageolets.  En eerlijk ? Het werd nog lekkerder ! Ik bleef maar eten en eten.  Ik had een serieuze portie gemaakt, zo eentje die bij Stefan de spontane reactie "wie komt er nog eten" oproept.  Gelukkig kwam er niemand anders eten want die persoon zou niet direct met een goed gevuld gevoel van tafel zijn gegaan met de minieme portie die overbleef.  Op een gegeven moment heb ik mezelf gewoon streng toegesproken  ... "en nu is het genoeg geweest, Peggy !".  Ik bleef mijn kommetje maar opnieuw en opnieuw vullen.

Dus ja, er is maar 1 conclusie, het was zéér lekker :-) !


BEREIDING (voor 2 à 3 pers) :

Snij 1 prei en 1 dikke wortel in kleine stukjes.  Snij ook 1/2 rode ajuin en 3 teentjes knoflook zeer fijn.
Bak de ajuin en de knoflook kort in olijfolie met wat roomboter, en kruid met een koffielepel gedroogde basilicum.
Doe er dan de prei en wortel bij en laat even meebakken.
Voeg hierbij 1 blik - 265 gr linzen en 1 blik - 265 gr flageolets en roer goed door elkaar.
Daarna doe je er 100 ml rode wijn bij, samen met 1 blik - 400 gr gepelde tomaten all arrabiata en 100 ml water. 
Breng dit alles aan de kook.  Eens het kookt, zet je het vuur laag en laat je alles gedurende een 30 minuten zachtjes pruttelen, tot de saus dikker wordt.
Ondertussen kook je 175 gr Griekse pasta 2 minuten korter dan aangegeven op de verpakking.  Deze meng je dan onder het groentenmengsel.  Roer alles goed door elkaar en laat nog even pruttelen zodat de Griekse pasta nog wat verder gaart.

Wat heb je dus nodig :

  • 1 prei
  • 1 dikke wortel
  • 1/2 rode ajuin
  • 3 teentjes knoflook
  • olijfolie
  • roomboter
  • koffielepel gedroogde basilicum
  • 1 blik - 265 gr linzen
  • 1 blik - 265 gr flageolets
  • 100 ml rode wijn
  • 1 blik - 400 gr gepelde tomaten all arrabiata
  • 100 ml water
  • 175 gr Griekse pasta

SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten