zaterdag 2 juli 2016

roerbak van broccoli, zwarte bonen en scampi's


Oooooh, onze verbouwing komt nu toch zo dichtbij ! Nog zo'n 3 weken blijft onze oude, vertrouwde benedenverdieping intact.  Daarna vliegen we er in en wordt alles afgebroken, kunnen we ons helemaal laten gaan met hamers en weet ik veel wat nog allemaal.  Langs de ene kant verheug ik me wel op die afbraakwerken, dat lijkt me zo dé gelegenheid om eens helemaal los te gaan, om me eens goed uit te leven.  Langs de andere kant ... AAAAAARGH ! Al dat stof, al dat afval, al dat werk tijdens wat vakantie zou moeten zijn (blijven denken aan het eindresultaat Peggy, blijven denken aan het eindresultaat).

Ik kan het bij momenten nog niet geloven wat we gaan doen, dat we tegen eind oktober een totaal anders uitziende benedenverdieping gaan hebben.  Ok ja, er zijn de plannen, er is het kiezen van materialen en dergelijke, maar toch.  Ik denk dat het pas echt zal doordringen als we beginnen met afbreken of misschien zelfs pas als ze starten met de opbouwwerken.

Tijdens de verbouwing gaan we enkel onze bovenverdieping kunnen gebruiken.  De extra slaapkamer vooraan, van toch wel "ruimschoots" 4 m op 3,5 m, wordt keuken, eetplaats, zitplaats, berging, alles in 1. Alles gezellig dicht bij elkaar, woehoe ;-) !

Dit betekent natuurlijk ook dat er zo'n 3 maanden niet echt uitgebreid zal gekookt worden.  Ik ben dus nu al volop aan het zoeken naar snelle, gemakkelijk te bereiden gerechten, waar je bij voorkeur weinig potten en pannen bij nodig hebt.

Dit gerecht is er zo eentje.  Het komt uit Fresh & Light van Donna Hay.  Zij maakt het met ribeye, ik met scampi's.  Het resultaat ? Dat blijft top !


BEREIDING (voor 2 pers) :

Eerst snij je 1 broccoli in kleine roosjes, 2 lange rode pepertjes in fijne reepjes en 3 teentjes knoflook in zeer fijne plakjes.  Snij ook 3 pijpajuintjes schuin in plakjes.
Verhit een wok op hoog vuur, giet er een scheutje rijstolie in.  Bak hierin 10 à 12 scampi's, die je kruid met wat peper.  Zorg dat ze net niet gaar zijn, ze garen op het einde nog verder.  Haal de scampi's uit de pan.
Doe dan de knoflook, een paar cm geraspte gember, de pepertjes en 1 blik - 400 gr zwarte bonen in de wok .  Roerbak dit gedurende een 2 minuten en haal uit de pan.
Doe de broccoli roosjes en de pijpajuintjes in de wok er roerbak even.  Giet er dan 75 ml kippenbouillon bij.  Schep voortdurend om tot de broccoli beetgaar is.
Voeg de rest van de ingrediënten terug toe en een scheutje room en roerbak nog ongeveer 1 minuut tot alles terug warm is.

Wat heb je dus nodig :
  • 1 broccoli
  • 2 lage rode pepertjes
  • 3 teentjes knoflook
  • 3 pijpajuintjes
  • rijstolie
  • 10 à 12 scampi's
  • peper
  • paar cm gember
  • 1 blik - 400 gr zwarte bonen
  • 75 ml kippenbouillon
  • scheutje room

SMAKELIJK :-) !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten