maandag 24 februari 2014

citroen risotto met scampi's - FOODBLOGSWAP



Vorige maand ontdekte ik eindelijk wat die foodblogswap nu is ! Ik ben zo'n 9 maanden aan het bloggen en zag dit al eens passeren op andere blogs.  Telkens dacht ik "ik moet straks eens opzoeken wat dat is" maar telkens vergat ik dat ook weer (tja, sinds die 4 er voor staat ...).

Maar nu weet ik dus wat dat is ... en doe ik mee :-) ! Bij de foodblogswap krijg je een blog toegewezen waarvan je een recept moet klaarmaken, je kiest zelf welk recept en mag er blijkbaar zelfs aan wijzigen, ideaal voor iemand als ik die het zo slecht kan laten om elk recept toch een persoonlijke draai te geven.

Voor mijn eerste keer kreeg ik het blog ona pona kookt toegewezen.  Een blog met recepten in allerlei categorieën.  Dit vond ik wel leuk, dat het niet direct een blog was die specifiek een bepaald aspect van koken belicht.  Op deze manier kon ik nog alle kanten uit.  Die uitdagingen komen nog wel eens !

Ik koos uiteindelijk voor citroen risotto, waar ik scampi's aan toevoegde.




Een lekker, eenvoudig, snel - klaar recept.

Je snijdt hiervoor 1 ajuin en 2 teentjes geplette look fijn.  Deze bak je op een zacht vuurtje in een mengeling van boter met olijfolie, tot ze zacht zijn en een beetje kleuren.
Voeg dan 200 gr risotto rijst toe en bak deze een paar minuten mee tot de rijst glazig is.
Doe 150 ml witte wijn bij de rijst en roer tot de wijn is opgenomen.
Voeg hierna het sap van 0,5 à 1 citroen toe.  Dit hangt af van je eigen voorkeur / smaak, ik nam het sap van 1 citroen en vond dit juist zurig genoeg, maar het had zeker niet meer mogen zijn.
Kruid ook met een koffielepel Provençaalse kruiden.  Roer alles goed door elkaar tot het sap is opgenomen.
Voeg dan een paar lepels groentenbouillon toe aan de rijst (ik had 0,5 ltr voorzien maar dit was al iets te veel, ik had niet alles nodig).  Roer goed en als de bouillon is opgenomen, voeg je extra toe, zolang als nodig is.  Doe dit telkens met een paar lepels, nooit te veel bouillon in 1 keer.
Blijf voortdurend roeren tijdens de bereidingstijd.  Bij de risotto rijst die ik gebruikt heb was dit 10 minuten maar dit kan verschillen.  Controleer dit dus zeker op de verpakking !
Wanneer de rijst klaar is doe je er een 50 gr roomboter bij, de geraspte schil van een 0,5 citroen, een 100 gr Parmezaanse kaas en verse fijngesnipperde bieslook (ik gebruikte ongeveer een half plantje).
Werk verder af met een paar blaadjes verse basilicum.
De scampi's heb ik enkel gebakken in de grillpan met wat lookkruiden.

Een fris gerecht, met een licht zurige nasmaak, lekker in combinatie met de scampi's.

Ik ben lichtjes afgeweken van het originele recept (vooral naar hoeveelheden van bv kaas) maar heb wel de grote lijnen gevolgd.

Wat heb je dus nodig :

  • 1 ajuin
  • 2 teentjes look
  • 200 gr risotto rijst
  • 150 ml witte wijn
  • 1 citroen
  • 1 koffielepel Provençaalse kruiden  
  • ongeveer 0,5 ltr groentenbouillon
  • 50 gr roomboter
  • 100 gr Parmezaanse kaas
  • verse bieslook (ongeveer een half plantje van degene die je in de supermarkt kan kopen)
  • een paar blaadjes verse basilicum
  • scampi's (ik had er 9 per persoon voorzien maar dit kies je natuurlijk vrij)
  • lookkruiden
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten