zaterdag 1 februari 2014

kattentongen


Schattig hé :-) !

...
...
...

Maar dit zijn niet de kattentongen waar ik het over heb natuurlijk ! Ik heb het over lekkere koekjes !



Gemakkelijk te maken koekjes dan nog, wat moet dat meer zijn ?

BEREIDING (30 koekjes) :

Je verwarmt de oven voor op 200 °.
Meng dan 100 gr bloemsuiker en 1 zakje vanillesuiker.  Voeg daar 100 gr boter (op kamertemperatuur) aan toe en kneed tot een glad mengsel.  
Doe 2 eieren en 1 eetlepel notenolie bij dit mengsel en kneed verder tot de eieren goed verwerkt zijn.
Voeg dan 150 gr patisseriebloem toe en kneed terug tot een glad mengsel.  Doe dit deeg in een spuitzak en spuit koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat.  Laat voldoende ruimte tussen het gespoten deeg want het deeg vormt platte koekjes, maw het loopt uit en als ze te dicht bij elkaar liggen kleven ze aan elkaar).  Om je een idee te geven van de lengte van de gespoten koekjes (tov mijn wijsvinger) : 


Bak de koekjes gedurende 7 à 8 minuten.  Laat ze afkoelen en dop dan 1 uiteinde in gesmolten chocolade.  Ik heb pure chocolade gebruikt (een 75 gr), gesmolten in een koffietas om gemakkelijk te kunnen doppen.  Doe hier ook een beetje cacao - chilipoeder bij voor wat extra smaak.

Ik leg de koekjes dan op een schaaltje met het chocolade gedeelte over de rand, en zet dit een paar minuten in de koelkast.  Zo stijft de chocolade sneller op.

Met dank aan de man die zijn volk leerde koken én bakken, SOS Piet.  Ik heb enkel een eigen toets toegevoegd met de notenolie en het cacao - chilipoeder.

En natuurlijk met dank aan mijn lieve Naughty, voor de schitterende, zeer toepasselijke pose :-).

SMAKELIJK :-) !

2 opmerkingen:

  1. Hmmmm! Dat ziet er lekker uit. Ga ik ook eens proberen. Ook volg ik je op bloglovin, zodat ik niks hoef te missen van al het lekkers ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om horen, bedankt Denise :-) ! En ze zijn echt niet moeilijk te maken hoor.

      Verwijderen